Svinnsmart

På Willys i mitt kvarter har de en hylla där de plockar ihop frukt och grönsaker med lite skönhetsfläckar, och säljer dem billigt i stället för att kasta. Bra för både miljö, moral och plånböcker. För drygt en vecka sedan hittade jag en stor papplåda (den sorten som butikerna får sina grönsaker i) som var proppfull av citrusfrukter av olika slag, och hela lådan kostade bara 20 kronor. 
 
Det räckte till både en stor sats god hot lime pickle och en rejäl laddning citrusmarmelad.
(null)
Jag har inte följt receptet slaviskt, utan jag har blandat ihop olika sorters citrusfrukter och har skurit dem i mycket mindre bitar än i originalreceptet. Jag har gjort hot lime chili vid ett tidigare tillfälle, och jag märkte då att det var lite svårare att få de stora limeklyftorna tillräckligt fermenterade under den kalla årstiden.
Men det luktar fantastiskt när man har hällt upp senapsfrön, torkade smulade anchochilis, curryblad, nigellafrön, bockhornsklöver, vitlöksklyftor, gurkmeja, salt, strösocker, mald koriander, spiskummin och cayenne och lagar till allt i en het stekpanna.(null)
Det är ett så otroligt gott tillbehör att lägga upp en klick av på tallriken.
(null)
 
Och så blev det citrusfrukter över till citrusmarmelad!
 
 
Och allt det här tack vare en låda frukt för 2o kronor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback