Rabarber

Ända sedan jag var barn har jag tyckt att det är då roligt att pyssla med växter. I somras var vi och fikade på församlingshemmet i Gräsmark, och där hade de en fantastiskt stor rabarberplanta som hade massor av blommor. Nästa gång vi var där hade blommorna blommat över så det var fullt av fröställningar i plantan. Jag tog en näve frön som fick torka några veckor, och sedan satte jag dem i en kruka.
Efter ett par veckor var krukan full av små rabarberskott. De flesta av dem har jag planerat ut i ett extremt övergödslat trädgårdsland (lövkompost, bokashi, maskkompost och hästbajs är nedgrävt och nedvänt i jorden - rena dynamiten) men fyra små plantor fick stå kvar i krukan för att övervintra inomhus som en plantbackup.
Två av de små minirabarberna har vissnat, men nu har jag ett projekt att se hur det går att få fram egna rabarberstånd från stulna fröer, när de har övervintrat i en kruka på en fönsterbräda i Stockholm, med extra växtbelysning många timmar per dag. Det är lite fånigt, men himla kul att laborera med växter. (null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback