Ramslök och annat grönt

Jag avslöjade mitt hemliga ramslöksställe för en vän som hade letat och så gärna ville ha ramslök till matlagning. Mitt hemliga, bästa ramslöksställe är alldeles fantastiskt, med knallgröna blad så långt ögat når i en fin skogsbacke.
Hon följde min vägbeskrivning och skickade bilder från platsen, eftersom hon var alldeles hänförd. Och så kom hon och lämnade en stor påse (säkert ett kilo) med fin ramslök till mig som tack för tipset.
Nu gäller det att hitta på något roligt att göra med dyrgriparna. I min kvartersbutik kostar ramslöken nästan 1000 kr/kg. 
 
Hon skulle bara veta att jag även har ett otroligt bra svamställe. I höstas plockade jag massor av svamp gång på gång, så till slut hade jag så mycket att jag skänkte bort det.
 
 
En dag lyckades jag fylla en stor IKEA-kasse med trattkantareller på ungefär en halvtimme, och jag gav bort alltihop till en kvinna som hade sagt att hon var sugen på svamp. Bilden visar ett annat tillfälle när jag plockade lite mer fotovänligt i en korg.
Och för er som är sugna på att leta roliga ätbara saker i naturen. Testa löktrav i till exempel sallader eller andra maträtter. Löktrav växer nästan överallt, och man tänker kanske att det är ogräs, men det är en jättegod växt. Finns som fräsch variant i skogsbackar, på ängar, parker mm och som hundkissad variant längs med gångstigar och i stadsparker. Om man är intresserad av att få egna exemplar kan man knycka några plantor i en park, klippa ner dem ganska hårt och sedan vänta på att de ska växa upp igen innan skörd (det går snabbt) så slipper man riskera att få hundkiss på köpet.
Så här ser löktrav ut:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback