Expeditionen - min kärlekshistoria

Tänk att en bok som är en blandning av faktabok och skönlitterär skildring, som handlar om en expedition där man vet hur det gick, kan bli så spännande.
Jag fick boken "Expeditionen - en kärlekshistoria" i födelsedagspresent från en vän, i ett paket som låg i brevlådan en vacker dag. Det är en relativt tunn bok, med ganska oansenligt omslag, och ganska många  sidor i boken består av tabeller med knastertorra fakta om väder, temperaturer, kläder, skador och mat för expeditionen, Boken är inte skriven med cliffhangers eller överdriven  dramatik, men ändå kunde jag inte slita mig från boken.
Jag tror att det beror på att Bea Uusman själv var besatt i femton år av att ta reda på allt om Polarexpeditionen, och hon använde sig av sina medicinska kunskaper i egenskap av läkare för att analysera information hon fick fram. Hon har letat fram all dokumentation som finns från resan, alla fynd som fortfarande går att granska och analysera och hon har åkt till ön  där expeditionen förliste för att leta spår och fakta, och det hon inte har kunnat analysera själv har hon tagit hjälp av diverse andra experter för att vrida och vända och tänka nytt.
Mycket läsvärd, man får lust att åka till den karga ön för att se allt med egna ögon.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mösstanten

En väldigt bra bok.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback