Nuläget i hallen

Med risk för att bli tjatig och ointressant kommer några bilder på hur hallen ser ut just nu, efter några dagars pyssel. Bilderna är främst riktade till de personer som har bett om att få bli uppdaterade om vad som händer i huset.
Fönsterväggen blev ljus och fin. Det som återstår är att fixa balkongdörren och att måla alla fönsterkarmar och alla lister vita, men det får vänta tills det blir varmt ute, så att man kan ha fönstret på glänt när det torkar. Utanför balkongen syns dimman som ligger ovanpå Fryken och längst bort skymtar man de blå bergen på andra sidan Frykendalen.
Taket som tidigare såg så tråkigt och bastugult ut blev jättefint när det blev vitmålat så att de fina profilerna i virket kommer till sin rätt. Den ljusgrå tapeten känns mycket roligare än den gamla bruntonade som hade sett sina bästa dagar. Fönsterbrädan är målad, slipad, spacklad, målad, slipad, lackad i flera omgångar. Träytan var gammal och torr och sög åt sig färgen som ett läskpapper, så att varenda ådring stod upp som ett område med höga fjäll och djupa dalar.
Här syns hur den målade träväggen har tappat sin gulaktiga bastukänsla och i stället har blivit ljusgrå/ljusblå/ljusgrön (det går vilda diskussioner om vilken kulör det egentligen är), och hur bra väggfärgen passar till nya tapeten. Det kan tyckas märkligt att det står en gräsklippare i sovrummet, men det gäller att vara beredd om det skulle råka börja växa gräs därinne.
Golvet är tyvärr inte så fint som man kan tro när man ser bilden. Det är grova plankor som i stort sett ligger lösa - inte speciellt vackra - och dessutom är det centimeterbreda springor mellan plankorna. Inte värt att slipa och fixa med det golvet alltså. Men vi funderar på om det skulle bli snyggt att måla golvet i en högblank lackfärg i rolig kulör. Vad tror ni?
Och skåpet som jag blev så förtjust i ser inte alls lika fint ut längre. Jag tyckte att det var perfekt att ha som förvaring till färg, verktyg och en massa viktiga saker som man inte kan klara sig utan. Jag såg framför mig hur man antingen skulle slipa ner hela ytan och få fram en ljus björkyta som man skulle kunna vaxa med möbelvax, eller så skulle man kunna måla skåpet i en rolig färg. Men just nu har jag tappat de varma känslorna och entusiasmen för skåpet. Nu får det stå kvar som frostfri förvaring för alla sakerna jag nyss skrev om, men sen vet jag inte riktigt vad som ska hända med skåpet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback