16. Om jag träffade kungen skulle jag…

 Ja, vad skulle jag göra då? Man önskar ju i så fall att kungen vore en man med reell makt, så att mötet skulle kunna betyda att man kunde resonera med honom om saker som borde åtgärdas eller förändras. Men jag tror inte att kungen kan påverka speciellt mycket. Det har blivit alldeles för många omdömeslösa politiker utan empati men med maktbegär och otäck människosyn som styr världens länder.
Men om jag träffade honom skulle jag givetvis tycka att det var intressant att få höra hans åsikt om olika saker. Även om monarkin är förlegad och otidsenlig kan ju de kungliga personerna vara moderna människor med vettiga tankar om vårt samhälle. Och jag upplever att de försöker göra vettiga saker inom viktiga områden som svältkatastrofer, länder med bristande skolväsende, flickors utsatthet och miljöförstöring med de möjlighter de får med hjälp av sitt sociala offentliga nätverk. Självklart känns det väldigt fel med de stora belopp som försvinner till de kungliga fastigheterna och apanaget, men det är ju en politisk fråga som avgörs i riksdag och regering. Det är inget man kan kasta i ansiktet på själva kungen.
 

Kommentarer
Postat av: Mösstanten

För kungliga har jag en tudelad kännsla. Det är en gammal förlegad institution men jag tycker att det är så roligt att titta på de vackra kläderna och diademen.

Svar: Ja, det är ju så långt ifrån vår egen värld både vad det gäller kläder och traditioner. Jag undrar hur länge till vi kommer att ha kvar monarkin. Det är lite fånigt, men jag är emot monarki som styrelseskick, men ändå tycker jag om tanken på att Viktoria ska bli drottning, för hon verkar så sympatisk.
Fia

Postat av: Anna-Lena

Intressant tanke det där mad att träffa kungen. Det skulle vara kul att träffa honom privat, avslappnad och utan skyddsnät och utan förväntningar på att leva upp till "kung". Gärna i en enkel fjällstuga med öppen eld, efter en långvandring i fjällen. Vi skulle ha ett samtal som böljade hit och dit, han skulle ge sin syn på saker och ting utan en massa tomma ord... Ett bra samtal helt enkelt, två vanliga människor emellan.

Svar: Jag tycker också att det skulle vara intressant att ha ett vanligt, mänskligt samtal.
Fia

2018-04-19 @ 20:36:30
URL: http://mammselen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback