Uppehållet

Jag kom ju av mig lite i mitt bloggande. En starkt bidragande orsak var att jag blev så upprörd över att se hur vissa människor fullständigt skamlöst har utnyttjat systemet i samband med flyktingkrisen. Det visade sig att det fanns några totalt skrupellösa människor i vår närhet som tog emot ensamkommande barn, enbart för att tjäna pengar. De tog emot så extremt många barn att det blev rena rama affärsverksamheten, och den tillsyn och omsorg som barnen har rätt till struntade de i. I stället fick ersättningen finasiera flera lyxbilar och en lyxtillvaro i största allmänhet för de här personerna. Barnen fick i stort sett klara sig själva och det fick negativa konsekvenser på många sätt.
Det visade sig vara lite knepigt att komma åt det hela, men till slut hamnade våra anmälningar rätt och den skumma verksamheten upphörde.
Jag undrar bara hur många boenden av samma typ det finns i Sverige, där giriga människor ser en möjlighet att plocka åt sig pengar, utan att ha empati och ansvar för de människor de är satta att hjälpa.
Viktigt i sammanhanget är att det samtidigt finns fantastiska människor som engagerar sig och stöttar barnen de tar emot som om det vore deras egna barn. Det är genomgående de barnen som hamnar hos goda människor som får en snabb och positiv utveckling och som snabbt lär sig språket och finner sig tillrätta i skolan.
Det största problemet är nog inte att det finns egoistiska och giriga personer, för det verkar man aldrig kunna komma ifrån, utan det stora problemet är den bristande kontrollen på verksamheten och den tungrodda processen när man upptäcker att något är galet och vill stoppa verksamheten. Det rinner på tok för mycket pengar till fel saker, och det verkar som om reglerna är luddiga och tillsynen under all kritik.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Så bra att ni kunde stoppa alltihopa till slut.
Själv funderar jag på att på något sätt medverka i flykting"verksamheten" när jag blir pensionär. Hur vet jag inte än, först ska jag bara vila upp mig och känna mig fri.
Sedan, när jag orkar, ska jag ta reda på var jag kan göra störst nytta.

Svar: Ibland kan man ju göra nytta genom volontärarbete på olika sätt, och ibland kan det kanske räcka med att man är medveten vardagskonsument som gör val som i förlängningen hjälper människor som har det svårt.
Fia

2016-05-15 @ 22:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback