#Blogg100 2016 - dag 10

På årets bokrea kan man göra många fynd. Den här boken kostar nu med 30% på reapriset bara ca 55 kr. Om ni hittar den bland bokhögarna uppmanar jag er att köpa den och läsa den. Det är lätt att förstå varför Imre Kertész fick Nobelpriset i litteratur. Det är fantastisk läsning. Det handlar om en pojke som betraktar sin omvärld med aningslös och okritisk blick. Han är jude, så han hamnar i ett koncentrationsläger, men han är så laglydig och plikttrogen, så han ser bara det  som är vackert och välordnat. Det är nästan plågsamt att läsa hur okritisk han är till allt, när man sitter med facit i hand och vet hur det gick för judarna.
Det är ingen rafflande, hårdkokt spänningsroman, utan den är väldigt lågmäld, men man kan inte släppa den ifrån sig. Man läser och läser för att få veta hur det ska gå. En underbar bok.
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Låter spännande, men jag köpte just hem en hög med böcker så jag får hålla mig från bokhandlar ett tag...

Postat av: Anna-Lena

Tack för tipset. Jag ska hålla utkik.

2016-03-11 @ 18:03:45
URL: http://mammselen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback