Hej pappa!

Jag hoppas att du har det bra där i din himmel eller ditt hav.
 
Det var en sak jag ville diskutera med dig, men det är ju så svårt nuförtiden. Men det jag tänkte på var alla fina glasföremål jag fick av dig, från en rad kända glaskonstnärer. Några glas och skålar jag skänkt vidare, till mina barn som med värme minns din kärlek till konst av olika slag i allmänhet och glasföremål i synnerhet. Men jag har en hel del kvar fortfarande. Det är saker som är skapade av Erik Höglund, Ann Wärf, Ulrika Hydien Vallien med flera. Jag vet att du fick några av sakerna från dem som gåva eftersom du kände dem personligen.
Jag har alltid tyckt om de här sakerna och har den senaste tiden haft dem stående i ett skåp med vitrindörrar. Det känns lite fel att ha bruksföremål stående utan att använda dem, bara för att de kommer från fina formgivare. Jag vet att du ville att föremålen skulle användas så ofta man kunde i vardagen.
Så nu kommer vi till det där jag tänkte på. Nu tänkte jag ta med mig alla de fina sakerna till det lilla huset i Värmland, och där ska de användas hela tiden. De ska fyllas med god mat, fräscha sallader, goda röror och såser, vackra blommor och goda drycker.
Det kommer att finnas en risk att någon sak går sönder, även om alla är väldigt rädda om sakerna. Men visst vill du väl hellre att de ska användas kärleksfullt och intensivt, än att de ska stå oanvända bakom en glasruta i en hylla?
Jag tänkte väl det!
Pappa, jag förstod att du skulle tycka som jag. Så får det bli!
 

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Klokt svar du fick.

Svar: Ja, visst var det!
Fia

Postat av: Lois

Fint ska användas!

Svar: Så sant!
Fia

2016-12-22 @ 20:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback