Ett slags rekord

Idag har jag haft två inbokade elevvårdssamtal på mina hål mellan lektionerna under dagen.  Sista lektionen hade jag med en klass som är ganska belastad, på vilket sätt kan jag självklart inte avslöja, men det påverkar deras koncentration kan jag i alla fall berätta. När de kommer till den lektionen är det sent, sent på eftermiddagen, och de har haft hemkunskap, teknik, musik och bild, det vill säga en hel dag med praktiskt estetiska ämnen, innan de kommer till mitt tunga teoripass. Alla som jobbar i skolan förstår innebörden av ett sånt schema. 
Idag skulle vi titta på en lite allvarlig faktafilm om övergödningen och föroreningarna i Östersjön. Sent, sent på eftermiddagen, efter en förmiddag med enbart praktiskt-estetiska ämnen...ja, ni hör ju själva vilka odds jag hade för att det skulle lyckas. 
Lägg då till att vi har trångt i skolan, och får byta mellan olika salar, och mina kollegor hade missat lite i schemat, så jag kom inte åt att förbereda filmen som jag hade tänkt mig. Dessutom blev det inget tillfälle att vädra mellan föregående lektion och mitt pass, så rummet var praktiskt taget helt utan syre. Läraren som hade klassen lektionen före min råkade dra över tiden, så eleverna fick ingen rast alls mellan passen. Precis när vi hade börjat lektionen kom en kollega in och bad att få hämta en av eleverna till ett samtal om något som måste lösas akut. Den elevens kompisar blev lite oroliga av att han plockades ut till samtal. När kollegan hade haft sitt samtal i cirka tio minuter skickades eleven in i klassrummet igen, påtagligt fladdrig av situationen. Filmen vi såg var streamad (lagligt, från ett projekt avsett för utbildning) och hakade upp sig ett tag mitt i visningen och stod bara och stampade, så jag fick starta om och leta rätt på rätt tid i filmen igen. Sen knackade det på dörren, och killen som öppnade dörren råkade komma åt nödstoppet så all elektricitet i klassrummet bröts, och projektorn slocknade. Då slutade vi titta på filmen och så höll jag en improviserad genomgång om den allvarliga situationen i Östersjön.
På det stora hela var det nog min sämsta lektion under mina år som lärare.
Nu kan det bara bli bättre...

Kommentarer
Postat av: Freja

Positiv livssyn, det är bra!

Svar: Tack!
Fia

Postat av: Cassandra

Bra att vara positiv :)

Svar: Man kan ju försöka i alla fall :)
Fia

2015-09-25 @ 22:22:08
URL: http://sensor.blogg.se
Postat av: lillsyrran

Oj... Men du, du grejade det, trots all motgång och det visar vilken suverän pedagog du är!

Svar: Tack!
Fia

2015-10-01 @ 17:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback