Oordning och oreda

Jag brukar alltid vara petnoga med alla mina viktiga papper. Eftersom jag är livrädd att slarva bort räkningar och glömma att betala dem brukar jag alltid lägga in dem på bevakning på Nordea, så fort de har kommit, och om jag inte hinner göra det så lägger jag dem alltid på en bestämd plats för att ha koll på läget och fixa allt i god tid. Alla papper sitter sedan i en pärm under olika flikar.
Så brukar jag göra.
Den här månaden blev ett undantag.
Idag upptäckte jag att jag hade min telefonräkning, med förfallodag 28 december, liggande bland lösblad med julrecept. Jag skyndade mig givetvis att logga in och betala den. Lite skamsen kände jag mig.
Och så plockade jag bland lite andra saker och hittade min elräkning i en hög med erbjudanden från kvartersbutiken. Även den med förfallodag 28 december. Så jag loggade in en gång till och gjorde rätt för mig. Fast några dagar för sent. Och kände mig lite mer skamsen.
Nu har jag kollat igenom alla poster på Nordea, och det blev ju en hel del olika delposter i december, med flytt, bilhyrande, inköp av månadskort på SL, diverse avgifter på nytecknade abonnemang, inköp av julklappar, inköp och kompletteringar till hemmet, och lite spridda matinköp. I den långa raddan skulle jag försöka avgöra om jag har glömt ytterligare någon räkning. Tror nu att jag har koll på läget, men ska för säkerhets skull leta förrymda räkningar bland strumpor, underkläder, i kastrullskåpet och bland cd-skivor.
Hoppas jag slipper skämmas mer.
 

Kommentarer
Postat av: ejmis

En gång ingen gång...
Ibland blir det bara för mycket och då gör man så konstiga saker.
God fortsättning!!

Svar: God fortsättning!
Fia

Postat av: Freja

Jag brukar ha ordning och reda, samlar alla räkningar på ett och samma ställe, betalar alla i slutet av månaden, sätter in dem i pärm med flikar. Men så blev jag sjuk för snart ett år sedan, och min man får sköta delar av det här. Det vill säga alt utom själva betalandet. Men då försvinner räkningar lite här och var och inget sorteras in i pärmar... Det leder till att vissa räkningar får vi ta påminnelsekostnader för, medan andra blir betlda två gånger... Måtte jag bli frisk snart! För att hoppas på att min man ska lära sig vikten av organisation är nog tyvärr för mycket...

Svar: Jag håller tummarna för snabbt tillfrisknande!
Fia

2015-01-02 @ 19:49:51
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Anna

Mitt i allt elände sitter jag här och skrattar

2015-01-03 @ 08:35:46
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Anna

Mitt i allt elände sitter jag här och skrattar

2015-01-03 @ 08:35:47
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Anna

Oj där slank det iväg innan jag var färdig..jo du är bara så härlig när du beskriver saker o ting. Självklart är du förlåten när allt nu varit up side down.

Svar: Det känns bra!
Fia

2015-01-03 @ 08:37:07
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback