Den här tiden på året

 Just nu är jag lite trött på godis och onyttigheter, blir mer sugen på en saftig frukt än en chokladbit. Det är skönt att känna att dagarna blir ljusare och man kan nästan se att träden börjar göra sig beredda på att skjuta skott. Idag ska adventsstjärnorna plockas ner, och det gör jag lite motvilligt, eftersom det har varit så trivsamt med det milda, varma ljuset i flera veckor. Jag försöker lösa problemet med var jag ska ställa deppiga hyacinter och utblommade amaryllisar. De är verkligen inte vackra nu, men det går ju att få dem att återkomma med lite trolleri. Hyacintlökarna kan bli fina i en rabatt, så syrran, du vet vad som kommer att hamna i rabatten vid din stuga! Amaryllisen kan återkomma om man klipper av de vissna blommorna och låter stjälkarna vissna (så att näringen återgår till löken) innan man klipper av dem och plockar upp löken ur jorden för lite torr, mörk och sval semester en tid. De vissna blommorna är ju så trista, men jag vill göra ett försök att se om de återkommer. MEN jag vill inte ha dem stående i fönstret. Är det någon som vet om det går att vara så brutal att man ställer dem torrt i källarförrådet redan nu?

Kommentarer
Postat av: Anna FR

Ja det går säkert ta bort krukan bara och låt dem torka. Själv slänger jag dem ..står inte ut med dem längre :D

Köpte vårlök och har på bordet nu och genast blev jag liiiite gladare.

Postat av: lillsyrran

Lökarna är sååå välkomna!

2015-01-06 @ 17:25:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback