Laddar för intensiv maratonrättning

Jag tror att det är välkänt för de flesta att vi har nationella prov i flera ämnen. Det är viktigt med rättssäker rättning av proven, så vi sitter alltid alla berörda ämneslärare tillsammans och rättar. Idag ska vi rätta no-proven hemma hos mig. Vi sätter igång direkt på morgonen, och så delar vi upp frågor mellan oss, så att jag tex rättar fråga 1 och 2 på alla prov, och en kollega tar fråga 3 och 4, en tredje tar 5 och 6, och så vidare. Vi rättar alla prov gemensamt på det viset, och trots att vi sitter och jobbar intensivt hela dagen, ofta blir det fram till fem-halv sex, så brukar vi inte riktigt hinna med allt. För det är nämligen tre delprov, med en rad frågor på ett av proven, en utförlig text med argument, som ska bedömas och analyseras på nästa, och en skrivuppgift som handlar om laborationskunskap på det tredje delprovet. Och eftersom vi har lite drygt 100 elever i årskursen, är det alltså drygt 300 prov som ska rättas under dagen. 
Det brukar bli intensivt, men vi brukar tycka att det är trevligt och meningsfullt att sitta tillsammans. Vi diskuterar tveksamma svar, enas om bedömning, och känner att vi kan stå för det vi har gjort. 
Jag har laddat med frukt, bullar, kakor och godis för att vi ska klara oss igenom dagen.
Fast vi tar förstås en lunchpaus och går ut och äter någonstans för att rensa hjärnan en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback