Inlägg 82: #Blogg100

Jag vet att jag har lagt upp bilden på tomaten för ett par månader sedan, men jag tittade på den idag igen, och jag måste säga att jag är ganska förtjust i saker som inte är alldeles perfekta. Jag tilltalas av det som är lite slitet, snett och skevt. Tycker att rostiga ytor är vackra. Slitet tegel är rena skönhetsupplevelsen. Patinerade terrakottakrukor som visar att de bär på en historia är konstverk.
Jag vet att jag är löjlig, men visst är ägget vackert?
Tomaten var så skrynklig så den skulle inte passa i en sallad eller på en smörgås längre. Lite sorgligt. Jag delade den på skoj, och då visade det sig att den var full av frön som hade börjat gro redan inne i tomaten! Jag plockade försiktigt ut fröna och lät dem ligga och gro på ett tunt jordlager på ett fat med tunn plastfilm över, och fröna visade sig ha en fantastisk livskraft, för de satte genast fart och på bara några dagar var fatet fullt av små plantor. Jag plockade över minst 20-30 av plantorna i små plastkrukor, men hade fortfarande en massa små levnadsglada plantor på fatet. Jag tog med fatet och några av plantorna till jobbet, där jag delade ut krukor till höger och vänster. En av mina arbetskamrater fick ta med sig fatet med de återstående plantorna hem för omplantering. När jag fick rapport senast hade de vuxit rejält och var både vackra och starka. Så var jag på en påskfest och tog med mig en hel kasse tomatplantor, som jag delade ut. Nu finns de plantorna utspridda i fyra olika hem, och jag tror att de allihop mår prima.
Nu har jag bara fem plantor kvar, och de är jättekraftiga och nästan en meter höga.
 
Fattar ni vad fel det är att döma ut någon bara för att ytan börjar tappa den släta fräschören och få lite linjer och rynkor?

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Härligt!
Och ägget är vackert, samtidigt gör det lite ont när man tittar på bilden.

Svar: Ja, det är något symboliskt över det halvtäckta ägget.
Fia

2014-05-27 @ 22:46:50
Postat av: Yvanna

Och mamma vet du?! Om det är samma tomatplantor som vi döttrar fick med oss (och det tror jag) så lever även våra och växer än!!! Förstår du?!?! I MITT HEM!!! DOM LEVER!!!

Svar: Fantastiskt!
Fia

2014-05-28 @ 00:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback