Inlägg 75: #Blogg100

Det måste inte alltid vara så krångligt med mat. Idag hade vi glömt att fixa fika till vår sena eftermiddagskonferens, och i vanliga fall brukar vi ha ganska nyttiga mackor med grovt bröd med gott pålägg, men eftersom det blev en nödutryckning blev det flottiga chokladmunkar för att klara eftermiddagshungern.
Det innebar att när jag kom hem var jag inte sugen på något tungt och mastigt, utan jag ville ha något som inte skulle bli en klump i magen. Och då blev det lite nyskapande enligt proncipen "Här har du ditt kylskåp":
 
Dela färsk broccoli i små fina buketter, och skär rotstockarna i tärningsstora bitar. 
Skala några morötter och skär dem i tärningsstora bitar.
Skär en stor gul lök i bitar, storlek efter behag.
Hacka ett par vitlökskryddor.
Dessutom ville jag hacka lite chilifrukt, men jag hade ingen hemma.
Riv skalet på en limefrukt och blanda med grönsakerna, pressa lite av saften över alla ingredienser.
 
Värm en stekpanna och börja med att steka morötter och rotstockar en liten stund. När de har börjat mjukna hälls även broccolibuketterna och löken ner i pannan. Krydda med lite ingefära, kanel, franska örter och sambal oelek.
Stek några minuter så att broccolin börjar mjukna, men fortfarande har kvar frasigheten.
 
Servera som en vegetarisk pyttipanna med ett smarrigt bröd till. Gott, nyttigt, snabbt och enkelt!
 

Kommentarer
Postat av: Tompa

Annars måste den ultimata kockutmaningen vara att fixa till nåt smarrigt av de kvarglömda resterna i ett kylskåp på en arbetsplats.

Svar: Ja, det är otroligt vad äckligt det kan vara. Men en riktig mästerkock skulle kanske kunna trolla ihop något bra av det?
Fia

2014-05-14 @ 18:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback