Inlägg 73: #Blogg 100

Håller just på att plocka ihop mitt material i en rejäl väska för att åka hem till en kollega där vi gemensamt ska rätta två delar av de nationella proven. Jag kommer på detta sätt att rätta ca 60 av mina 208 nationella prov...
 
För er som inte riktigt vet hur det är upplagt: i åk 9 har eleverna nationella prov i sv, eng, ma, NO och SO. Det är alltid flera delprov i varje ämne. Jag undervisar i matte och NO, och på nationella provet finns det A-D, dvs fyra delprov. Det är tre skriftliga och ett muntligt. I NO finns också A-D, tre skriftliga delar och en laborativ del, där man bedömer både laborationsplanering, förberedelse, utförandet av laborationen och laborationsrapporten. Allt detta ska bedömas på 26 elever. Alla resultat ska sammanställas och redovisas via en trött länk till Skolverket. Parallellt med att det ordinarie lektionsarbetet ska pågå, både med niorna och med övriga klasser jag undervisar i.
Vi har fått två halv och en heldag avsatt som studiedagar för att rätta våra prov, och då har vi plockar ut de delprov där det krävs lite mer bedömningar av svaren - där det inte bara är rätt eller fel.
Förutom detta ska vi planera och genomföra två heldagar med exkursioner för alla sjuor och åttor. Det är väldigt roliga dagar, men det tar naturligtvis tid att planera, kolla material och komplettera det som har tagit slut och göra alla förberedelser.
Arbetstopp? Ja, det kan man nog påstå.
 

Kommentarer
Postat av: Tompa

Jag tyckte först att det stod "rationella prov", men det insåg jag strax att det inte var.

Svar: Det skulle vara skönt om de vore rationella!
Fia

2014-05-12 @ 21:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback