Inlägg 22: #Blogg100

Någon gång i mitten av december åt jag en smarrig fiskgryta, där man skulle tärna mango över den färdiga maträtten. Det är en väldigt god gryta med en spännande smakblandning. Jag passade på att behålla mangokärnan, för jag var sugen på att plantera den. Jag har försökt plantera mangokärnor tidigare, men då har jag knäckt den platta nöten och planterat innerkärnan. Nu läste jag i en blombok för barn hur man skulle göra. Då skulle man skura den platta kärnan helt ren från fruktkött, skrubba riktigt ordentligt så att alla fibrer garanterat var borta, därefter skulle kärnan ligga i vatten i tre dagar, och efter det skulle den plockas upp och filas ner lite grann i den trubbiga änden. Då skulle den planteras i jord med den trubbiga sidan uppåt - den skulle ha några cm jordlager ovanför sig. Och till sist skulle man utrusta sig med tålamod, för det kunde dröja innan man kunde se ett livstecken - allt från några veckor till flera månader. 
Och jag har kikat under den skyddande plastpåsen ibland utan att hitta någonting. Men idag hade en liten, tanig ljusgrön planta börjat krypa upp ur jorden! Nu ska det bli spännande att se vad det blir av den!
 
 
Och här kommer receptet på den goda fiskrätten:
 
FISK A LA THAI (4 personer)
600 g wokgrönsaker
400 g koljafile
1 burk kokosmjölk (400 ml)
1 lime, juicen
1-2 tsk sambal oelek
1 msk konc fiskfond
1 mango
färsk koriander
 
GÖR SÅ HÄR:
1. Lägg de frysta wokgrönsakerna i en låg, vid gryta, typ traktörpanna. Skär fiskfiléerna i ca 4 cm breda bitar. Lägg dem över grönsakerna.
2. Blanda kokosmjölk med limejuice, sambal oelek och fond. Häll såsen i traktörpannan. Låt puttra i 8-10 minuter.
3. Skala, kärna ur och tärna mangon. Strössla mangotärningar och korianderblad över fisken. Servera med nudlar.
 
Mycket gott och enkelt!
 
 Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Ojojoj, vad jag blev lurad.
Fiskgryta läste jag lite hastigt, och tittade på bilden. Fick inte ihop det alls. Den såg inte direkt aptitligt ut.
Det klarnade när jag läste vidare...:)
Ska göra grytan idag förresten. Verkar gott och enkelt.

Svar: Spännande att få höra vad du tycker!
Fia

Postat av: Anna-Lena igen

Jättegott.
Har tipsat dottern!

Svar: Vad roligt! Ja, jag tycker också att det är jättegott!
Fia

2014-03-23 @ 19:18:54
Postat av: Erik Semlan

Så bra. Nu har du garanterat ett uppslag till minst fem, kanske tio inlägg. Du kan följa hur din blivande mangopalm fortsätter att gro och växa. Det kan bli många blogginlägg. :-)
Fast det är väl inget som tilltalar dig, du som vill ha variation

Svar: Du har rätt! Det lilla skottet har redan vuxit lite till och man kan börja se en antydan till bladskott. Krukan står i köksfönstret bredvid min sittplats, så jag kollar alltid hur den lilla rackaren mår när jag sätter mig vid bordet.
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback