Inlägg 15: #Blogg100 Onaturligt god äppelkaka

För en tid sedan låg ett recept på en äppelkaka på Blogg.se:s startsida. Jag har för mig att sidan hette "By Blondie recipes & inspiration". 
Nu har jag testat att göra den spännande kakan, och det var den godaste äppelkaka jag någonsin har ätit! Den är så krämig att det inte behövs någon vaniljsås till. Mums!
Jag glömde att ta kort på den innan vi började äta, så det får bli ett kort "mitt i livet" eller hur man ska uttrycka det. 
 
KARELSK ÄPPELKAKA
 
Det är bäst att göra äppelkakan dagen innan den ska serveras så att den hinner kallna så att fyllningen stelnar, för den är ganska rinnig just när man tar ut kakan ur ugnen. Serveras kylskåpskall.
 
Använd en springform med avtagbar kant. Tryck upp pajdegen ca fem cem på kanten för att fyllningen ska få plats.
 
Pajdegen:
200 g smör eller margarin
1 1/2 dl socker
2 ägg
6 dl vetemjöl
 
Fyllningen:
3 dl gräddfil
1 msk vaniljsocker
2 dl vispgrädde
2 ägg
1 1/2 dl socker
3 äpplen (gärna Granny Smith)
Kanel
 
Gör så här: 
1. Gör först pajdegen
2. Rör smör och socker lite pösigt. Tillsätt äggen och arbeta sedan snabbt in vetemjölet till en deg. Tryck ut i en form (med löstagbar kant)
3. Vispa samman alla ingredienser till fyllningen, utom äpplena och kanelen.
4. Häll fyllningen i pajskalet.
5. Skala äpplena och skiva dem i skivor som du sticker ner i fyllningen. Strö sedan över ett tunt lager kanel.
6. Sätt in pajen i ugnen på 175 grader i en timme. Ta ut ur ugnen och låt svalna.
 
 
 
 
 
 
 
 
Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar 

Kommentarer
Postat av: Ylva

OMG!!!

Svar: Livsfarlig!
Fia

2014-03-15 @ 11:09:51
Postat av: Anna

Oj du den där ser livsfarlig ut..jag måste baka nu..vad är klockan? 7.15 kan man slamra i köket då?

Svar: Den är beroendeframkallande!
Fia

Postat av: Olivia

Kika gärna in på min blogg! ^^gör gärna länkbyten<3
Svara gärna på min läsarfråga också, skulle bli jätteglad!

2014-03-16 @ 17:32:33
URL: http://bloggprinsessa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback