Inlägg 1: Blogg 100

 Några goda vänner ville väldigt gärna ha en gammal bild som jag tog för några år sedan, så jag lovade att leta i mina bildmappar för att se om jag kunde hitta den. Jag har en extern hårddisk med ett jätteminne och jag har fotograferat massor av bilder i en massa år, men när jag ska leta efter speciella bilder märker jag att mitt system för att katalogisera och spara bilderna har stora brister.
Vad sägs om en mapp som heter "kameratömning april-08" eller "tömda bilder från mobilen mars-09"? Just när jag hittade på de rubrikerna tyckte jag att jag var närmast genial, för jag visste ju precis vad jag hade för bilder i mappen, men nu när jag sitter här med eftertankens kranka blekhet inser jag att jag hade kunnat vara något tydligare i mitt system.
Nu när jag fick uppgiften att den lilla dottern föddes -07, och på den eftersökta bilden var hon kanske ett halvår, kan man kanske tro att jag kan leta bland mappar från -07 och början av -08. Jo, det vore ju enkelt, om jag nu skulle ha ett konsekvent system där jag både hade datum och en hyfsat tydlig rubriksättning. Men eftersom rubrikerna ibland är något kryptiska och vissa mappar innehåller en massa undermappar har jag suttit och bläddrat och bläddrat.
Bilderna visar massor av händelser från de senaste 7-8 åren, år som har innehållit en massa dramatik och omvälvningar för min del. Alltså har jag suttit och omväxlande småskrattat och smågråtit när bilderna har ploppat upp på skärmen. Vissa av bilderna har väckt starka minnen. Jag kan till och med minnas ljud, dofter, musik, prat och händelser i samband med bilden.
Till slut hittade jag den rätta mappen. Den låg i en samlingsmapp som hette "div bilder" i en undermapp som hette "dec-07", men själva mappen hade ett helt annat datum
Från och med nu ska jag namna och datera mina bilder på ett bättre sätt. Lovar med handen på hjärtat!
 
Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag har haft olika system genom åren men nu kommit fram till det som passar mig bäst. Övermappen är år, under det ligger årstiderna + december, samt mapparna blogg, jag och annat återkommande. Under årstidsmapparna finns sedan mappar med särskilda evenemang eller resor. Det är skönt med konsekvens, därför blir jag galen när jag ska hitta något 2007 då det var helt annars.

Svar: Jag tänkte aldrig på hur oöverskådligt det skulle bli med mitt system. Tyckte att jag märkte upp hyfsat tydligt, men inser nu att det verkligen inte är det. Det värsta är att det medför ett hiskeligt arbete att sortera bilder i efterhand.
Fia

Postat av: Erik Semlan

Ler och känner igen mig i arkiveringsproblemet. Visst blir det "finna bilden"-problem när antalet bilder ökar. En stor extern hårddisk är nutidens höstackar!
Ett enkelt sätt är att leva i nuet och i princip slänga alla äldre bilder när du använt bilderna eller skickat via mobilen till den/dem det berör. Riktiga favoriter bland bilderna gör man papperskopior av eller skapar en fotobok. Har själv börjat rensa bland äldre bilder och taggar bilderna med flera ledord för att kunna hitta rätt bild vid letandet, tyvärr är inte så mycket gjort.
Modigt av dig att lova bot och bättring.
Roligt att du fick mig att börja delta i "#blogg100". :-)

Svar: De digitala bilderna tenderar ju att bli så många! Kul att du deltar i "Blogg100"!
Fia

Postat av: Anna

Ja du det är verkligen viktigt att ha ordning & reda i arkivet..jag är ganska bra på att göra kataloger för precis allt..börjar om varje nyår så det inte blir mer än ett år i taget. Nu får du skärpa dig Fia..hör du vad magister Anna säger. :D

Svar: Ja, förlåt magistern! Det ska inte hända igen! Jag ska bara....
Fia

2014-03-01 @ 16:58:53
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback