Barn och teknik

Apropå det jag skrev tidigare om att dagens barn redan tidigt blir så skickliga på att använda datorer, mobiler och ipads: Idag träffade jag en gammal kompis som har använt en medveten strategi i sin pedagogik. Hon har i många år låtit sina elever arbeta mycket med datorer redan i årskurs ett. På senare år har hon deltagit i ett projekt där alla elever har fått varsin Ipad, och så har de fått lära sig att skriva och hjälpa med hjälp av den. Först i årskurs två har de fått börja skriva för hand, då de har lite bättre finmotorik.
Hon har fått väldigt goda resultat, och hennes elever är väldigt duktiga, och minst en av ungarna i klassen ingår i den expertgrupp som samarbetar med regeringen om it-utveckling.
Det är intressant att ta del av nya tankar och ny pedagogik!
 
Jag har med stor förundran sett små ett- och tvååringar bläddra och fixa med Ipads. De vet precis hur de ska göra för att hitta rätt program och de lär sig blixtsnabbt hur programmen fungerar. Vilken utmaning det måste vara för programmerarna att utveckla programmen så att de fortsätter att utmana de allt skickligare små barnen.
 
Utvecklingen har onekligen gått framåt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback