Crash! Boom! Bang!

Tänk er en flitigt använd dator.
Tänk er att den används både privat och på jobbet.
Tänk er att den fylls av mängder av fotografier, anteckningar, noteringar, viktiga fakta, recept och roliga artiklar för privat bruk.
Tänk er att den fylls av mängder av omfattande pedagogiska planeringar, som var och en är resultatet av många timmars arbetande tillsammans med kollegor för att utgå från läroplaner och andra styrdokument och sammanfattat för att innehålla information om uppnåendemål, arbetsformer, bedömningsunderlag, provfrågor, bedömningsmallar.
Tänk er att dessa dokument har arbetats fram under de senaste tre-fyra åren.
Tänk er att det finns sammanställningar om elevresultat, betygsunderlag, mötesprotokoll, elevdokument, arbetsuppgifter, filmtips, filmsnuttar...
Tänk er att datorns ägare tänker att det kanske vore säkrast att skaffa en rejäl extern hårddisk för att säkerhetskopiera materialet.
Tänk er att datorns ägare köper en sådan hårddisk och tar sig tid att kopiera de privata fotografierna, men skjuter upp resten av backupen.
Tänk er att just den datorn kraschar två timmar innan det är dags för föräldramöte där en stor del av den lagrade informationen är av stort värde.
Tänk er att it-teknikern undersöker datorn, men konstaterar att han inte hittar minsta livstecken, samt att han absolut inte kommer åt någon som helst information på datorn.
Tänk er att den kraschade datorns ägare genomför sitt föräldramöte med hjälp av ett glatt humör och en whiteboardpenna och en intensiv önskan att informationen inte ska vara förlorad för gott.
Tänk era att datorns ägare är tacksam för att de privata bilderna i alla fall blev räddade.
 
Och vilken låt kan illustrera detta bättre än den här?
 /div>

Kommentarer
Postat av: Tina

Nej, vilken otur!

Svar: Ja, hu!
Fia

2014-08-29 @ 19:40:25
Postat av: Freja

Gahhh, vilken fasa! Jag tappade min dator i golvet i somras och hårddisken dog, men jag spar ner allt mitt till en gemensam server vi har i matkällaren, och som vi tar backup på med jämna mellanrum. Ibland är det bra att vara gift med en dataingenjör som älskar sitt jobb... Värre var det med bilderna jag för några år sedan hade på en gammal skruttdator som knappt hade styrfart och som blev stulen vid ett inbrott. Noll värde för tjuven, men massor med värde för mig...

Svar: Jag tycker alltid att det är så tråkigt med stölder som är totalt onödiga. Tjuven har ingen som helst glädje av stöldgodset, och den som blir av med det som har ett personligt värde blir jätteledsen.
Fia

Postat av: Anonym

Ajajaj det där är inte roligt. Ska genast överföra alla mina bilder till min externa hårddisk. Det har jag tänkt göra länge... och nu är min dator inte riktigt pålitlig längre.
Bra att få en spark i baken!

Svar: Så himla lätt att skjuta upp det!
Fia

2014-08-30 @ 13:29:49
Postat av: ejmis

Numera har jag dubbla backups!!

Svar: Låter mycket förståndigt! Jag borde ha varit förståndigare!
Fia

2014-09-06 @ 20:07:46
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback