Lax

Jag tycker om mat. Får jag välja mellan vegetariskt, kött eller fisk kan jag ha svårt att välja, men oftast blir det fisk. Och av alla fiskar är lax den allra godaste. Den kan varieras på så många sätt, och det blir alltid gott!
 
Kan ni tänka er att förr fanns det så gott om lax i alla älvar att det var den allra vanligaste vardagsmaten, så alla drängar och pigor hade rätt att få annan mat åtminstone en dag i veckan.
 
Jag minns att när jag var liten kommenterade ofta de vuxna att det var märkligt att lax hade varit vardagsmat, med tanke på att den hade blivit så otroligt dyr, för när jag var barn var lax rena lyxmaten. Konstigt att det kan svänga på det viset. Nu kan man ibland hitta lax till priser som gör att man nästan misstänker att det är något skumt med fisken.
Sveriges största lax vägde tydligen 29,2 kg och världens största lax vägde närmare 40 kg!
 

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Billig mat väcker alltid misstankar. Som allt läbbigt lågprisgriskött från Danmark mm.

Svar: Det gynnar troligen både människors hälsa och jordens miljö om vi är beredda att betala för schysst framställd mat.
Fia

2014-04-21 @ 22:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback