Inlägg 57: #Blogg100

Shakespeare skulle ha fyllt 450 år i år. Det är otroligt att han kunde skriva så fantastiskt att hans texter fortfarande lockar till läsning, och att intrigerna och personbeskrivingarna fortfarande fascinerar. Det finns många som ställer sig bakom konspirationsteorierna som hävdar att det inte var han som skrev alla de stora berättelserna, för de hävdar att han var en enkel människa som aldrig besökte vare sig Danmark eller Italien, men ändå skrev om de miljöerna. 
Själv vill jag gärna tro att han var ett skapande geni med en imponerande kärlek till ord och formuleringar och en god förmåga att betrakta personligheter med goda och dåliga egenskaper, och att hitta målande sätt att beskriva olika karaktärer. Vad tror ni? Var han ett författargeni eller har konspiratörerna rätt?
 

Kommentarer
Postat av: Erik Semlan

Som så ofta kanske sanningen om Shakespeare är någonstans där i mitten. :-)
Det var nog en man som älskade teatern och tyckte att det saknades bra pjäser. Så då började han skriva vad han själv ville se och jag tror att han hade som en slags skrivarverkstad, öppen för alla med teatern som sitt kall. Jag menar, de var ju en yrkesgrupp som kunde få både spott och spe, så jag tror de höll ihop. Så kanske att pjäserna till en del var mer som ett grupparbete än en författarsolitaire som ensam värkte fram alla pjäserna, all dramatik. Fast kanske var han helt ensam, jag kan ju bara spekulera. Men så tror jag kring Shakespeares digra dramatik.
Kanske ska ut igen i det fina vädret efter lite sen lunch?

Svar: Det var en stor artikel i någon av morgontidningarnas kulturdel för ett par år sedan, med väldigt intressant beskrivning av dåtidens England. Där skrev de precis som du har skrivit att det var vanligt att författare hade stark sammanhållning på samma sätt som olika hantverkare och andra yrkeskategorier höll ihop. Det har även varit några intressanta program på Kunskapskanalen som har beskrivit livet på den här tiden. Jag tycker att det är mycket spännande!
Fia

Postat av: Lillsyrran

Spelar ju egentligen ingen roll eftersom det är verken som är det viktiga, men det finns kanske några stötta och ocreddade författarsjälar som spökar på nätterna för WSs nutida släktingar.

Svar: Kan det vara de som får författare att supa ner sig?
Fia

2014-04-28 @ 16:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback