Det verkar som om mobiltelefonernas livslängd är medvetet begränsad. Helst ska de inte överleva bindningstiden på två år, utan man ska tacksamt anta erbjudandet om att teckna en ny lur, mycket mer fantastisk än den gamla ålderdomliga man bär omkring på, fast den gamla var lika fantastisk för knappt två år sedan. Det är aldrig lönsamt att reparera telefoner, för reparationerna kostar lika mycket eller mer än en ny telefon, och dessutom lindar de in marknadsföringen så att det ska framstå som om den nya telefonen är en ren gåva från försäljaren, även om det tydligt syns att det läggs på flera hundra på månadsavgiften i ett par år.
Min telefon har överlevt i snart fyra år. Det är en stor prestation, eftersom den har varit med på resor, och legat i svettiga fickor och i dammiga miljöer. Men den kämpar på, den lille rackaren. Vid ett tillfälle trodde jag att den hade pajat, för den vekade helt död. Jag gick då till en butik och frågade vad det kunde bero på, men där ville de naturligtvis att jag skulle köpa en ny. Jag förklarade att jag inte ville ha en ny, och de föreslog att jag skulle kunna försöka återstarta den med hjälp av uppkoppling till datorn, där jag dessutom för säkerhets skull skulle spara all information som fanns lagrad i telefonen. Jag kom till jobbet, där en kollega sa att hennes telefon hade hakat upp sig på samma sätt, men hon stängde av den och höll in två knappar extra länge, och sen fungerade telefonen igen. Vi testade samma sak på min telefon, och det fungerade! Jag har gjort samma manöver vid två tillfällen till, och det fungerar varje gång. Helt gratis, och ingen lång väntan på leverans från verkstad.
Jag förstår att telefonen inte kommer att hålla i evigheter, så jag har sneglat lite på nya modeller, men det är såna hutlösa priser, så jag hoppas verkligen att det dröjer innan jag är tvungen att skaffa ny. Visste ni att flera av mobilmodellerna kostar nästan 10 000 kronor?