Utmaning dag 81: Something you baked

Det där med bakning har gått i vågor. Ibland har jag haft en period när jag har bakat en massa bullar och matbröd hela tiden, och jag har fått rutin på det så att det inte har känts besvärligt alls, utan det har flutit smidigt i vardagsbestyret. Men andra perioder har jag kanske bakat någon gång ibland och då har jag tyckt att det har varit besvärligt och har tagit en massa tid.
Ganska ofta har vi i familjen bakat inför skolloppisar och terminsavslutningar på fritidsaktiviteter. Jag har dessutom bakat när det har varit dags för mig att ha med fikabröd till personalmötet. Nästa vecka är det dags för mig att ha med personalfika, så då blir det bakdag för mig. Annars har jag bakat väldigt lite de senaste åren.
Men jag ska dela med mig av ett recept på tekakor som var favoritbröd hos mina tjejer:
 
TEKAKOR 40 st
 
8 dl havregryn
1 l lättmjölk
175 g margarin
75 g jäst
1/2 dl socker
1 tsk salt
ca 2 lit vetemjöl
 
Låt havregrynen svälla ett par tim eller över natten i mjölken.
Smält matfettet. Häll ner i havregrynsmassan.
Lös upp jästen i lite av vätskan.
Blanda i torra ingredienser.
Jäs ca 20 min
Knåda, kavla ut, ca 10 cm diameter
Jäs 30 min på plåt
225 grader mitt i ugnen 10 min
 
Låt svalna på galler.
 
Jättegott bröd som inte var så krångligt att baka.
Fast innan jag plockade fram receptet nu hade jag för mig att jag förberedde allt på kvällen, så att bröden stod och jäste långsamt på plåt i kylskåpet över natten, och att jag bara plockade fram dem och gräddade på morgonen. Men minnet sviker mig alltså!

Kommentarer
Postat av: Ylva

Ska nu baka det ikväll! :)

Svar: Hoppas du kommer att gilla dem!
Fia

2013-05-14 @ 14:06:02
Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Mmmmmmmmmmm havregryn som fått svälla är kanongott att baka på..jag har faktiskt gjort det just idag..jo det är helt sant..dinkelfrallor med just havre..gott gott..och så några muffins med lemoncurd i..

Jag ska skriva ut ditt recept o baka Fiakakor nästa gång. :)

Svar: Hoppas att du kommer att tycka om dem!
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback