Att vara barnvakt...

Jag var barnvakt igår, till en liten skrutta på tio månader. Vi tillbringade cirka fyra timmar tillsammans, och jag var fullt sysselsatt med att vrida gå-vagnen åt rätt håll igen när hon hade fastnat i ett hörn, och jag vågade inte titta bort ens bråkdelen av en sekund när hon åt knäckbröd eller små päronbitar. Jag repeterade Heimlich manöver tyst för mig själv om och om igen, för jag var mån om att komma ihåg exakt hur man gör på små barn. Då ska man ju inte trycka till runt midjan och klämma ihop mellangärdet, utan man ska knacka lite fint på ryggen.
Nu slapp jag tack och lov att tillämpa några som helst hjälpinsatser, för allt funkade som det skulle. Den lilla tösen tuggade och blötte upp knäckebrödet så att det var en sladdrig massa innan hon svalde det, och päronet var bearbetat ned till sockerarter och stärkelse innan det slank ner i hennes matsmältningssystem. Hon åt även en liten tiomånadersfestmeny bestående av en burk med blekt grågrönbrun sladdrig klegga som huvudrätt och en lite ljusare sladdrig fruktklegga som efterrätt. Efter maten kasade hon muntert jollrande runt i rummet lite medan jag återställde barnstolen, matbordet, haklappen, mina händer och diskbänken i presentabelt skick igen.
Hennes nästa punkt på schemat var att krypa in under köksbordet och med hjälp av köksstolar resa sig upp så att hon dunkade i bordsytans undersida lite lätt med sin huvudsvål. Där stod hon, djupt koncentrerad, alldeles högröd i ansiktet och stånkade intensivt en stund. Jag tyckte givetvis att det var jättegulligt, och sa med löjlig röst:
- Men åh, har du bajsat lite? Vad bra!  Då ska vi gå och tvätta rumpan på dig!
 
Jag erkänner att jag behandlar människor olika. Om en medelålders man hade vinglat runt på svajiga ben, och därefter hade ställt sig mitt i rummet och stånkat och gjort på sig skulle jag absolut inte ha tyckt att det var gulligt! Och jag skulle definitivt inte ha erbjudit mig att tvätta hans rumpa!
 
Nu kände jag att det var ett stort ansvar att vara barnvakt, så jag upprättade för säkerhets skull ett besiktingsprotokoll att överlämna till föräldrarna:
 
 

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Kul!

2013-05-19 @ 18:33:55
Postat av: Lois

Bästa barnvakten!

Postat av: Y

Heja heja!

2013-05-19 @ 19:25:58
Postat av: Hanna

Ett sådant protokoll vill jag nog också ha nästa gång jag ska vara barnvakt. Det skulle kännas tryggt. Särskilt med såna där riktigt små.

2013-05-19 @ 21:25:55
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: soffie

men å vilket bra protokoll:) å va härligt att få va med henne en stund :)

2013-05-19 @ 21:40:21
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Hi hi jag nästan dööör av skratt..du hade minsann full koll det kan man verkligen säga..underbara du.

2013-05-19 @ 21:56:52
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Lissen

Hehe, du är bra rolig du. Och det kan vara bra att veta när rispor uppkommit.

Man måste få gulla lite med dom små, har en annan charmfaktor en karlar :-)

Ha en fin vecka. // Lissen

2013-05-20 @ 16:05:01
URL: http://lissento.blogg.se
Postat av: Jazzhoppan

Besiktningsprotokoll låter ju fantastiskt! Ska föreslå det på förskolan :-)

Svar: :)
Fia

2013-05-20 @ 17:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback