Nya utmaningen nummer 31: Ett husmorstips jag använder regelbundet

Tja, vad ska man säga här. Det vet vi ju alla att lite mammasaliv är ett universalmedel som fixar det mesta. Svåra fläckar försvinner, sår läks mirakulöst, rispor på träpaneler blir osynliga och brännskador lindras omedelbart.
Men jag tror att jag ska tipsa om hur man slipper använda de kommersiellt marknadsförda rävgifter som enligt reklamen gör hemmet skinande rent och fläckfritt enligt reklamen, när det finns så enkla och miljöväniga metoder att ta till.
Fönster blir rena och tjusiga om de först tvättas av med en svamp doppad i ljummet vatten med lite diskmedel i, och eftertorkas med helt vanligt tidningspapper. En osviklig metod.
Diskbänkar blir blanka som speglar om man pytsar ut lite vanligt bakpulver på ytan och därefter gnider lite med en fuktig trasa. Om den är väldigt fet och kladdig när man ska börja städningen kan man ta en klick fast såpa och gnida ut på ytan, därefter eftertorkas med vanlig fuktig trasa, och sedan tar man momentet med bakpulver.
Fula te- och kaffefläckar på olika ytor kan försvinna om man gnider en halv citron och därefter tvättar rent med lite diskmedel.
Fettfläckar på tapeter kan behandlas på flera olika sätt:
1. Försiktig tvätt med mjuk, fuktig trasa med lite diskmedel. 
2. Lägg lite hushållspapper mot fläcken och stryk på papperet med ett halvvarmt strykjärn.
3. Envisa fettfläckar kan behandlas med lite potatismjöl som gnids in på fläcken. Ev kompletterad med metoden med strykjärn. Dammsug därefter ytan så att mjölet försvinner.
Hårda, fula hälar blir fina som barnrumpor om man sitter med fötterna i blöt en stund i ljummet vatten med lite såpa i. Därefter kan man övergå till dyra och kommersiellt marknadsförda metoder.
 
Det finns nog ännu fler tips som jag kan återkomma till senare.
 

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Alltså... tidningspapper vid fönstertvätt fungerar inte när jag försöker.
Övriga tips noterar jag tacksamt. Ska testas.

Svar: Kom gärna med fler bra tips så kan vi fylla på med miljövänliga tipsen i vår skola!
Fia

Postat av: irene

Tack för tipsen. de verkar gedigna och bra. Precis som en husmor.

Svar: Jajamensan!
Fia

2013-07-31 @ 18:26:25
Postat av: Anonym

Måste. Hem. Städa. Nu.

Svar: :)
Fia

2013-08-01 @ 23:50:49
Postat av: Anonym

/Yvanna

2013-08-01 @ 23:51:05
Postat av: lillsyrran

Galltvål till fläckar på textilier. Otroligt bra.

Svar: Tack! Det tipset ska jag lägga på minnet!
Fia

2013-08-03 @ 07:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback