Nya utmaningen nummer 21: En fras på annat språk jag gärna skulle vilja använda i rätt sammanhang

När man är ute och reser kan man oftast göra sig förstådd med hjälp av engelska, franska eller några lämpliga ord och fraser på det lokala språket. I vissa fall får man ta till gester och kanske rentav en mimföreställning för att förtydliga vad man menar.
Det jag oftast saknar i ordförrådet när jag är ute och reser är alla vardagliga småord, så några fraser jag skulle behöva är tex:
"Ursäkta var får man tag på gem?"
"Finns det häftstift i den här affären?"
"Vad är det för djur jag äter?"
"Vad betyder den där trafikskylten?"
"Hur kan det komma sig att det sitter lättklädda damer och poserar i alla skyltfönster i det här kvareteret? Borde vi ha tagit ett något dyrare hotell?"
"Har ni skavsårsplåster?"
 
Det finns säkert fler fraser som skulle vara användbara i olika sammanhang. Men jag hoppas att jag har förmågan att lösa alla uppkomna situationer.

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Du glömde en viktig fråga:
Kan man köpa mappar här?

2013-07-04 @ 20:46:28
Postat av: Fia

Syrran: Ja, men självklart! Hur kunde jag missa det?

2013-07-05 @ 11:57:14
Postat av: irene

Kvinna! Du är helt enkelt underbar!! Tack för alla vansinnigheter du skriver ner...HahhHAhHAhHAhahahah

Svar: Tack! Ibland ploppar det upp lite stolligheten.
Fia

2013-07-09 @ 23:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback