Fototriss: hårt

Den här veckan är temat på fototrissen "hårt", och dagens syssla hemma hos min syster passade bra in på temat. Bilderna är inte av så väldigt god kvalitet, för jag hade inte min favoritkamera med mig, utan var tvungen att ta korten med min telefon. Men den här gången tröstar jag mig med att det är tanken som räknas, och det här ska visa en hård tuktning av syrrans hibiskus.
På 1920-talet plockades ett litet hibiskusskott från en hibiskus på ett sjukhus i Stockholmstrakten, och den blomman visade sig ha en enorm växtkraft, så den växte och blev snabbt som ett träd. Varje år när det var dags att tukta den frodiga växten sparades ett antal skott, som även de visade sig ha de fina kraftfulla egenskaperna. Det är alltså många som har fått en avkomma från det första praktexemplaret under årens lopp. De stora, ståtliga hibiskusarna har vandrat i släkten i snart 100 år. Moderplantan blev över 75 år, och den har lämnat efter sig mängder av ståtliga hibiskusträd.
Min syrra har en dessa stora växter hemma hos sig. Den har vuxit och nådde nästan taket, men nu hade den tappat stinget och blivit lite tanig så nu var det dags att gå hårt fram för att få den att förgrena sig lite.
Som ni ser står krukan på golvet och toppen som går nästan upp i taket har böjt sig för att söka sig mot ljuset.
Här har jag brutalt klippt bort en massa grenar - det är väl hårt av mig?

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Åh, vad hibiskusen är glad nu!

2013-02-10 @ 19:35:28
Postat av: jeanette

Häftigt med en hibuskus som har anor så långt tillbaks.

Postat av: Anna-Lena

Det krävs ett visst mått av hårdhet att förmå sig till att tukta en så´n gammal växt.
Fyndig tolkning av temat.

2013-02-10 @ 21:04:48
URL: http://mammselen.blogg.se
Postat av: Jah Hollis

Ja, det var en originell variant på temat.

2013-02-10 @ 22:45:21
URL: http://jahhollis.blogspot.se
Postat av: Mias Mix

Vad härligt med en gammal växt som släktklenod! Bra tolkning på triss-temat :)
Ja det skulle inte vara dumt att ha en liten planta...

2013-02-11 @ 08:43:32
URL: http://miasmix.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

En bra tolkning! =)

2013-02-11 @ 19:45:59
URL: http://www.lajsa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback