Inspirationsföredrag

När jag planerade mitt föredrag tänkte jag först presentera några roliga laborationer man kan göra, men så ändrade jag mig. Alla åhörare skulle ju vara no-lärare med varierande erfarenheter av laborationer och olika arbetsområden. Det skulle alltså inte vara så mycket nytt som jag tillförde.
Mitt gamla upplägg förkastades och igår kväll satte jag ihop en ny presentation, som i stort sett var en checklista på vår planering av ett par exkursionsdagar för alla våra klasser förra våren, med förslag på innehåll, tidsplaner och utrustning, för jag hoppades att det skulle kunna vara av intresse med handfasta tips. Som avslutning hade jag gjort ett bildspel till musik, bestående av cirka 100 fotografier som våra elever hade tagit för att visa det vackraste naturfoto de kunde tänka sig. Dessutom hade jag kopierat vår planering med bifogade kursplaner till alla deltagare.
Det var tur att jag ändrade mig. Det var många som tyckte att det skönt att kunna få en nästan färdig planering för att kunna genomföra exkursioner, eftersom det är mycket att tänka på och tar tid att planera. Och det var många som nästan blev lite tårögda av elevernas fina bilder på naturen.
Efter föredraget var det många som stannade och pratade och ville starta ett slags nätverk för att kunna ta del av idéer, tankar och annat som hör till yrket. Det var skönt att det gick vägen!!

Kommentarer
Postat av: Anna ..tassar in..

Bra jobbat..jag kan verkligen förstå att det gav inspiration..så vackert med bilder o musik..



Du jag minns exkursionerna man gjorde i skolan..redan då blev jag lite besatt av latinska namn på växter..du ser..man lär för livet..

Postat av: Tompa

Det viktigaste vid exkursioner är att gå först så man kan trampa ner alla växter man inte kan namnet på.

2012-03-07 @ 08:18:01
Postat av: lillsyrran

Syrran, ha inte med vår äldste bror nästa gång det är exkursion ;-)

2012-03-07 @ 08:26:13
Postat av: Lois

Du är ju så himla bra!

Jag hade också velat vara med :)

2012-03-07 @ 16:39:21
Postat av: felicia - fotokobran

hejsan, jag tänkte bara höra i fall du är intresserad av hur man hamnar på blogg.se's mest aktiva? :)

2012-03-07 @ 19:08:45
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback