Förlossningar

Vi kom att tala om förlossningar för en tid sedan. Det finns hur många olika historier och upplevelser som helst. Mitt första barn föddes på en brits tre timmar efter att värkarna hade satt igång. De hann inte ge mig någon som helst smärtlindring, och framfödandet tog 7 minuter.
När jag skulle ha mitt andra barn var jag tacksam att det inte gick fullt lika snabbt. Då tog det sex timmar efter att värkarna hade börjat, och framfödandet tog lite längre tid, men i det fallet var det ingen som klockade prestationen.
Mitt tredje barn tog jäääättelång tid på sig. 12 timmar från första värken tills hon var framme. Eftersom det verkar som om jag fördubblade tiden för varje gång var det lagom med tre barn. Jag menar, vem vill ligga och ha smärtor i 24 timmar? Eller 48 för femte barnet?
Apropå smärtor så var det en käck och klämmig barnmorska när jag skulle ha barn nummer två. När det väl satte igång och det var dags för barnet att börja komma ut frågade hon om jag ville titta i en spegel! Jag var inte ett dugg intresserad i det läget. Mitt vetenskapliga intresse var indränkt i smärtor och lustgas (som inte funkade). Vad trodde hon? Skulle jag, rund som en boll, mitt i rytmiska smärtor försöka sätta mig upp med benen upphängda i två klykor och titta på mitt underliv i en spegel? Tänkte hon att jag skulle tycka att det var spännande att ett gigantiskt barnhuvud skulle passera igenom en kanal som i vanliga fall var ganska tillstängd? Skulle jag bli rörd och säga: Nä men titta, man börjar se skallen!  Nu ska jag bara fläka ut mig lite till så att det stora barnet kan komma ut.
Jag hade fullt upp med att andas och krysta så att allt skulle gå så fort som möjligt!

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jaadu. Så var det också när jag skulle föda barn. Jag fick frågan om jag ville ha en spegel och titta på hur värkarbetet fortskred och hur barnet närmade sig världen utanför min kropp.
Aldrig i livet skulle jag vilje se det. Varken då eller senare.
Jag vägrar t.o.m. att titta när sådana scener visas i tv.
Fattar inte alls vad det skulle vara bra för.
Däremot titta jag gärna när barnet är ute. Inte på underlivet förstå, utan på det underbara livet! ( Där fick jag till det...).
Jag tittar på den nyfödda babysen och de överlyckliga föräldrarna. Och har svårt att hålla tillbaka tårarna av ren medglädje.

Postat av: Lois

Undrar hur många som tackar ja? Och hur de människorna då reagerar?

2012-06-26 @ 17:59:34
Postat av: Ylva

Jag fick frågan om jag ville passa på och känna när bebin var på g ut. Jag sa vänligt "nej tack" och tänkte "ursäkta men jag koncentrerar mig här". Det var liksom det mest koncentrerade jag varit någonsin i hela mitt liv. Fokusbyte var inte länge just då.

Svar: Då har vi ungefär samma inställning till det hela!
Fia

2012-06-27 @ 15:59:48
Postat av: frktjatlund

Maken hade med sig kamera först vändan, men tog aldrig några kort. Förklaring:
- Det ser ut som någon som drar på sig en trång polotröja.

Svar: Haha! Det är ju så det känns också!
Fia

2012-06-27 @ 22:19:22
URL: http://frktjatlund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback