Lite allmänbildning

Den här dagen har gjort mig lite mer allmänbildad. Mina elever har berättat om några betydelsefulla personer. Känner ni till de här personerna?:
Göte Bergström
Alex samuelsson
Amailia Eriksson
Erika Aittamaa
Nils Olsson
Carl Munther
Carl Nyberg
Willgodt Theofil Odhner
Alexander Lagerman
Petra Wadström
Maria Christina Bruhn
.
De var nya bekanstskaper för mig. De som följer hade jag hört talas om:
Alfred Nobel
Johan Petter Johansson
Erik Wallenberg
Niklas Zehnström
Gideon Sundbäck
Lars Magnus Ericsson
Gustaf de Laval
Gustaf Erik Pasch
Swen Wingqvist
.
Eftersom ni säkert vill testa era egna kunskaper ska jag inte skriva vilka storverk de har utfört här, utan det skriver jag som en kommentar istället.


Kommentarer
Postat av: Fia

Alla de omnämnda personerna är svenska uppfinnare:



Alfred Nobel - dynamit

Johan Petter Johansson - skiftnyckeln

Carl Munther - kylskåpet

Erik Wallenberg - tetra pak

Nils Olsson - Dalahästen

Niklas Zehnström - Skype

Carl Nyberg - blåslampa

Gideon Sundbäck - blixtlåset

Willgodt Theofil Odhnor - räknemaskinen

Lars Magnus Ericsson - telefonluren/telefonbolag

Gustaf de Laval - ångturbin

Erika Aittamaa - lovikkavanten

Amalia Eriksson - polkagrisen

Alexander Lagerman - sättmaskinen

Petra Wadström - vattenrening med hjälp av solen (?)

Göte Bergström - spinnrullen

Alex Samuelsson - designade coca cola-flaskan

Maria Christina Bruhn - säkert sätt att förvara krut

Gustaf Erik Pasch - säkerhetständstickan

Swen Wingqvist - kullagret

2012-01-13 @ 14:34:22
Postat av: Anna-Lena

Jahaaaja.... och jag som trodde att flera av dem var släktingar till eleverna på något vis.

Postat av: LissenTo

Hmm känner att det är mycket som fattas i min allmänbildning.



Tack för att jag får lära vem mer

2012-01-15 @ 22:07:24
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Borthy

Man är inte så allmänbildad som man trodde...

2012-01-16 @ 23:38:46
URL: http://borthy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback