Lite mattips igen!

CITRONKOKT ROSTBIFF MED ROSMARIN
Ingredienser (4 port):
500 g rostbiff, i bit
4 dl vatten
2 msk konc kalvfond
2 lagerblad
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron
2 purjolökar
250 g broccoli
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk rosmarin
2 krm salt
.
Gör så här:
Skär köttet i 1/2 cm tjocka skivor och sedan i bitar.
Koka upp vatten, fond, lagerblad och pressad citron i en gryta.
Lägg i köttet och låt det koka under lock 15-25 min.
Skär purjolök och broccoli i bitar. Lägg ner dem i grytan och koka ytterligare 3-4 min.
Blanda lätt crema fraiche, citronskal och rosmarin.
Klicka en del av såsen över köttet och strö över salt. Servera resten av såsen till maten.
Enligt originalreceptet ska man servera med kokta bönor, men jag tycker att det är godare med kokt eller friterad potatis eller ris.
Jättegott!

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Tack för tipset.

Ser ut att vara lätt som en plätt.

Postat av: lillsyrran

Låter gott.

Apropå rosmarin: Häromkvällen var jag väldigt trött när jag skulle laga mat och fick för mig att fläskkarrén var lamm (ja, jag var väldigt trött och disträ) så jag strödde rejält med rosmarin på och stekte.



Barnen tyckte det blev konstigt, men jag tyckte det var gott!

2012-02-20 @ 14:42:23
Postat av: Mia

Det måste jag prova! Tack för tipset L

Dessvärre får jag erkänna, att jag läste ditt tidigare inlägg ang Sveriges mest köpta bil....å DET var inte bra! Fresterska!!!!

Ha en fin lill-lördagkväll :-)

2012-02-22 @ 20:39:27
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback