Blodgivning

Jag lämnade blod igår, och jag tycker att det är helt ok. Jag har vant mig vid att de frågar om jag är yr och brukar svimma emellanåt när de kollar mitt blodtryck, och det alltid är så lågt att de kollar en extra gång för säkerhets skull. Jag tycker heller inte att det är så hemskt eller gör så väldigt ont när de sticker in kanylen. Jag tycker att juicen och knäckebrödsmackan är riktigt gott att klämma i sig, och att det hör till blodgivarproceduren. Jag tycker att det är trivsamt med den vänligt skämtsamma tonen personalen i blodbussen har till varandra och till alla blodgivare. Jag tycker att det känns viktigt och självklart att lämna blod, och det är helt ok med de blodgivargåvor som delas ut. (Jag tog en trisslott igår men har inte skrapat den än).
Det enda som är negativt i sammanhanget är att man måste äta järntabletterna efteråt. Jag får ont i magen när jag äter de tabletterna. Ett jobbigt magknip som jag inte kan göra något åt. Fast med tanke på hur viktigt det är att det finns tillgång till blod på våra sjukhus är det nog värt det trots allt.

Kommentarer
Postat av: Anna ..tassar in..

Mmmm jag har oxå varit blodgivare o vet att de där tabletterna är ett gissel för magen..



Det är verkligen en bra grej det där med blodgivning..mannen här har den där eftertraktade sortens blod..man gör visst medicin för blödarsjuka barn av det..och då känns det ju viktigt värre.

Postat av: Mia

Så viktigt och jättebra med din inställning...tyvärr får jag inte lämna blod, det var nåt med blodkropparna, vita eller röda minns inte, och det gjorde mig lite ledsen faktiskt...Men jag kanske borde testa igen??

Kram på dig!

2012-02-29 @ 19:41:19
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback