Einstein är fortfarande min idol

Jag har läst artiklarna om årets nobelpris i fysik, och jag försöker verkligen förstå. Jag tycker att det är fascinerande, men mycket komplicerat. De nya rönen innebär tydligen att neutriner byter skepnad under sin färd, och de rör sig utan att växelverka med annan materia. De är knappt märbara, men rör sig tydligen så snabbt att de även skulle kunna röra sig bakåt i tiden.
Det är minsann inte lätt att begripa även om vissa artikelförfattare gör ett försök att komma med
liknelser så att man ska förstå vad som händer.


Kommentarer
Postat av: Anna ..smyger in

???..----------??? himmel så knepigt..men säkert värt varenda krona a la Nobelkontot..

Postat av: lillsyrran

Jag tycker allt som är abstrakt är svårt att verkligen förstå. Som ström - jag förstår hur det går till enligt fysiska förklaringar, men förstår ändå inte.

2011-10-15 @ 08:47:06
Postat av: Tompa

Det enda man med bestämdhet vet är att om man springer fortare än ljuset svartnar det för ögonen.

2011-10-15 @ 11:57:49
URL: http://nikkodango.blogg.se/
Postat av: Tompa

Det känns som att om något ska kunna gå BAKÅT i tiden så måste vara extremt långsamt istället, typ långsammare än att stå stilla.

2011-10-18 @ 21:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback