Läsning på buss

Jag sitter på bussen och förbereder mig för dagen. Jag ska få mina elever att förstå tyngdkrafter, elektromagnetiska krafter, starka kärnkrafter och svaga kärnkrafter, kvarkar, protoner, neutroner, isotoper, fission, fusion....
Men först ska jag försöka förstå det själv.
Jag kan läsa mig till allt det här teoretiskt, men det är så otroligt svårt att förstå på djupet. Tänk er att ni alltid lär er att partiklar med samma laddning stöter bort varandra, men i atomkärnor ligger partiklar med smma laddning tätt ihop. Då ska man förklara att de binds ihop av den starka kärnkraften, och de små kärnpartiklarna består av ännu mindre partiklar (kvarkar). Det är däremot den elektromagnetiska kraften som håller ihop själva atomen, det vill säga partiklar med olika laddning.
Åh, det är så många begrepp och det är så svårt att förklara!!
Jag tror att jag visar en film om sex och samlevnad i stället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback