Rätt eller fel?

Jag har irriterat mig på att det är allt fler som smiter igenom tunnelbanespärrar utan att betala. En del hoppar helt enkelt över spärren, och andra har hittat på ett sätt att skicka in foten mot den sensor som öppnar grinden när man är på väg ut från stationen. När ljusstrålen bryts kan de vrida undan grinden och kommer in till tågen utan att betala.
Jag trodde tidigare att den typen av beteende bara förekom hos "unga buskillar", men till min stora förvåning har jag den senaste tiden sett att folk i alla åldrar konsekvent smiter igenom och tjuvåker.
Idag smet ett par småkillar igenom spärren precis före mig. Först försökte de hoppa över spärren, men det var tydligen för högt, så de använde tekniken att sticka in foten i stället.
Jag tyckte att det var förskräckligt att de gjorde så helt ogenerat mitt på ljusa dagen mitt bland en massa människor, utan att skämmas, så jag hejdade killarna när jag hade passerat grinden (obs! genom att använda giltigt färdbevis...) och frågade dem varför de tänkte åka tunnelbana utan att betala.
- Våra biljetter fungerar inte där, sa de.
- Men då kan ni gå till luckan där borta så kan ni få hjälp och de kan se varför er biljett inte fungerar, sa jag då. Man måste betala när man åker tunnelbana.
Därefter gick jag vidare ner till perrongen.
På perrongen kom en kvinna fram till mig och anklagade mig högljutt för att ha "givit mig på" småpojkar. Hon tyckte att det var förfärligt gjort av mig, och så undrade hon om jag skulle ha gjort det även om de hade varit två meter långa. Jag svarade att jag naturligtvis skulle ha gjort det, eftersom jag inte gillar att folk fuskar och snyltar. Kvinnan fortsatte att älta att det var otroligt att jag tillrättavisade småpojkar, och jag kände hur ögonen glödde och jag fick behärska mig för att inte knuffa ner kvinnan på spåret (nej nu överdriver jag).
- Du har inte med det där att göra, sa hon. Det finns vakter som sköter det där.
Jag förklarade att jag visst har med det att göra, eftersom jag både betalar skatt och färdbiljett för att vi ska ha fungerande kollektivtrafik. Det är inte acceptabelt att vi blundar när folk fuskar och beter sig illa.
När kvinnan hade sagt några ytterligare otrevligheter ställde hon sig en bit bort, och jag kokade av ilska när tåget kom in.
Vad är det som händer? Ska vi inte vara goda föredömen för den uppväxande generationen. Hur i hela världen ska de få en känsla för heder och moral om vi sanktionerar brottslighet? Var ska de lära sig vilka regler som gäller? Och var ska de lära sig vad som händer när man bryter mot reglerna?

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Tunnelbanor kan jag inget om.

Men att göra rätt och följa bestämmelser... det är viktigt. Tyvärr finns det alltid dem som kringgår lagen och ser till att få egna fördelar av sådant som de egentligen inte ska ha.

Att utnyttja system, missbruka hjälp till behövande och se till att en själv "vinner", gör att andra får det sämre.

Hur kommer man till rätta med detta?

2011-05-15 @ 12:05:45
Postat av: Annelie

Det verkar vara en kvinnor som hon, som uppfostrar barn som blir som killarna....

Postat av: Anna ..dansar in

Fia du har helt rätt..hon ska skämmas den där tanten..eller rent av kärringen som inte fattar att det handlar om etik o moral..ska vi kunna ha ett Sverige som fungerar ska man rätta in sig i ledet..så är det bara..

2011-05-15 @ 18:51:12
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: lillsyrran

2011-05-16 @ 09:37:13
Postat av: lillsyrran

Vi vill inte ha det samhälle som blir om inte medmänniskor reagear. Stå på dig även i fortsättningen. Tantens reaktion var minst sagt konstig.

2011-05-16 @ 09:38:26
Postat av: Tompa

Frågan är vem som var mest puckad, kärringen eller ungjävlarna. En del framställer gratisåkare och klottrare som hjältar och rebeller, men samtidigt gnäller de när biljettpriserna höjs. Någon måste pröjsa, ovanstående gnällspikar vill förmodligen inte betala det via skatten heller. I förra veckan nobbade jag fem pers som försökte åka med falska SMS-biljetter. Försker de köpa mjölk i Konsom med hemmagjorda pengar också?

2011-05-16 @ 13:02:59
URL: http://nikkodango.blogg.se/
Postat av: Ester

Ja, herregud vad är det med folk? Kan de inte stava till civilkurage längre...?

2011-05-17 @ 19:23:52
Postat av: Hanna

Du gjorde helt rätt enligt mig. Det var inte så att du tog dem i armen och släpade dem till vakten precis. Du sa bara hur det fungerar, det var inte att "ge sig på" någon. Snarare hör det till någon jag vill kalla civilkurage. Det är trots allt olagligt att planka. Skulle det varit skillnad om de exempelvis snattat?

2011-05-17 @ 21:20:36
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Jag försökte uppmärksamma kassörskan på en matvaruaffär att några grabbar höll på att sno cigarretter. Hennes kommentar var typ: Skit i det du damen. Det är inte ditt problem.

- Jo, det är det så länge jag betalar svinnet, sa jag och slutade handla i den butiken.



Folk borde lära sig att se helheten. Det finns inga gratisluncher.

2011-05-18 @ 18:54:18
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: Jazzhoppan

Hej Fia säger jag!!!

2011-05-25 @ 14:43:58
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback