Periodiska systemet

Idag fick mina åttor träna sig på att tolka informationen de kan hitta i periodiska systemet, och de fick rita atomer, skriva atomnummer, räkna ut laddning på joner och utifrån det skriva enkla reaktionsformler som de fick balansera. De tyckte att det var riktigt roligt att plötsligt förstå hur det funkade.
Mot slutet av lektionen jublade de högt och klappade händerna. Min kollega som satt vid sitt skrivbord vägg i vägg hade sett vad vi arbetade med och när han hörde jublet i klassrummet var han djupt imponerad av att eleverna kunde vara så begeistrade över periodiska systemet. Jag tvekade lite om jag skulle berätta att de hade jublat för att vi hade mörklagt klassrummet och de fick turas om att sätta fyr på en magnesiumremsa som flammade upp med ett starkt, vitt sken. Efter lite tvekan berättade jag hur det låg till, mest för att förklara hur jag hade råkat orsaka stora brännskador på hans kateder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback