Främlingsfientlighet på riktigt?

Något har gått allvarligt fel i den svenska integrationspolitiken. Jag har tillbringat de senaste månaderna i ett utpräglat invandrarområde. Jag har sett någon enstaka svensk på promenad längs stränderna, förmodligen på långpromenad från svensktrakter, och det har varit en och annan svensk hantverkare som har utfört olika sysslor i fastigheterna, men annars ser jag inga andra svenskar. Området är extremt naturskönt med långa promenadstråk längs tre stora sjöar (varav en är Mälaren) och grönskande dalgångar, höga utsiktsberg, skidbacke, flera mycket fina badstränder, välorganiserade grillplatser på många ställen, upplysta parkvägar att promenera eller springa på, simhall, bibliotek, butiker, närhet till många bussar och tunnelbanor, skolor, närhet till högskolor, flera köpcentra och skogsområden att ströva i.
Området är smakfullt byggt med fina material i portar mm och välplanerade lägenheter med luft mellan husen och en fantastisk utsikt över sjöarna. (Jag ser både Mälaren och en annan sjö från balkongen, och jag lovar att det är mer än mäklarnas "sjöglimtar")
Till att börja med kunde jag med lite glimt i ögat roas av de små butikerna med spännande kryddor, annorlunda matvaror eller vackra textilier av ett snitt jag inte är så van vid, men numera oroas jag av vad som har hänt i vårt land. Vi tror att vi är vänliga och humana och är generösa när det gäller invandring, men vi håller oss tydligen på vår kant. Så fort det blir tillräckligt många invandrare i ett område söker sig svenskar därifrån. Jag har hört att det finns någon undersökning som visade att när andelen invandrare börjar överstiga 25% börjar svenskar att flytta från området.
Hur ska man tolka det? Det kan knappast vara det här områdets fysiska förutsättningar som har gjort att svenskar flyttar härifrån. Kan det handla om främlingsfientlighet? Kan det vara så illa att vi låtsas vara välkomnande och generösa men vi menar det egentligen inte?
Nu ska det bli en specialinsats där en stor grupp eritreaner och somalier ska hämtas från krig och elände. Var ska de erbjudas bostad? Täby? Danderyd? Ska bli spännande att se....

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Nu har jag inte koll på alla sk invandrarområden, men jag tror att de flesta av dem fick dåliga starter (trots välplanerat mm som du beskriver) med trist rykte från början. Det ryktet, tror jag, berodde snarare på vårt klassamhälle än på etnisk bakgrund.

2011-03-20 @ 10:28:29
Postat av: Anonym

2011-03-21 @ 18:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback