Filmer en bit från de stora affischerna

Nu börjar ett nytt år, och ni liksom jag kommer säkert att titta på ett antal filmer under året. De stora amerikanska filmerna får flaschig marknadsföring på ett sätt som gör att ingen missar dem. Därför tänkte jag göra en liten lista på sevärda filmer som berör, men som inte har jätteaffischer på stan. Filmerna är inte helt nya, och några har jag skrivit om redan tidigare, men det känns bra att  samla ihop dem på det här viset.
1. En av mina absoluta favoriter sedan några år tillbaka:
"Dear Frankie" - en helt underbar, brittisk film med bland andra Emily Mortimer och Gerard Butler.  En finstämd berättelse med fina karaktärer och vilsam avsaknad av alla glättiga schabloner. Jag har sett den flera gånger och kommer att se den igen.
2. En charmig fransk film som är både rolig och skruvad, men samtidigt har ett budskap:
"Micmacs" . Långt efter att man har sett filmen kan man erinra sig roliga repliker och tokiga scener. Underhållning som ger många skratt som sitter kvar lite längre.
3. En film som gjorde det möjligt att hålla andan i 1,5 timme....tror jag. I alla fall kändes det så. Starka scener och en handling som var både brutal och gripande  - "Un prophète"
4. En gammal välkänd, isländsk historia: "Korpen flyger". Långt från Hollywoods utslätade karaktärer, även om själva temat med hämnd och uppgörelser känns välbekant.
5. Den här skrev jag om alldeles nyligen, men den måste få vara med i den här sammanställningen:
"Papillon noir" (Svart fjäril). Mycket sevärd film, med spännande handling från början till slut. Eric Cantona spelar en mycket spännande karaktär.
6. Här kommer en tysk, sevärd film- "Himmel över Berlin". Inledningsvis hade jag svårt att hänga med i handlingen, men eftersom den handlade om änglar som betraktade olika händelser blev det mer och mer sevärt. Spännande foto med växlingar mellan svartvitt och färg beroende på om man fick se världen ur änglarnas eller människornas perspektiv.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Tack för tipsen!

Postat av: Ninni

Men OJ har inte sett enda av dom filmerna=)



Ha en skön söndag, kramen

2011-01-02 @ 10:00:59
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Av dina ovan nämnda filmer är det främst den första och den sista som jag skulle vilja se.

Får se om jag får något tillfälle till detta.

2011-01-02 @ 17:14:54
URL: http://mammselen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback