Min farmor



Det här är en bild på min farmor. Hon kom från Norge och hade ofattbart blå ögon. När hon var 11-12 år blev hon och hennes syster övergivna av sin mor, som bestämde sig för att lämna landet och söka lyckan i Amerika.
Då började farmor att utbilda sig till skräddare. När hon var 15 år och bodde i Oslo kom min småländske farfar dit på sin gesällvandring (han utbildade sig till möbelsnickare och gjorde en gesällvandring för att få bli mäster). Han var 24 år och han blev klockarkär i farmor. De fick sitt första barn, min farbror, när farmor var 17 år, och de var ännu inte gifta. Det tyckte farmor var otroligt jobbigt, och hon bytte samtalsämne om man förde det på tal med henne.
Men de gifte sig ganska snart, och efter ett par år fick de sin första dotter.
Sedan dröjde det nio år innan de fortsatte att skaffa barn. Men då gick det å andra sidan verkligen undan. Den 9 februari föddes min pappa och den 8 december samma år (!!!) fick min farmor ett par tvillingar. Tvillingpojken var väldigt klen och dog nästan omdelbart efter födseln, men min faster var mycket starkare, och hon lever fortfarande och har hälsan.

Kommentarer
Postat av: Anna ....tassar in..

Meeeen..what...lämna sina döttrar för AMERIKA...oj oj oj..det var bistra tider..tre barn på ett år..himmel..vilket liv vilket levnadsöde..intressant..




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback