Klass på drift

Idag åkte vi iväg och tittade på en julshow på en annan skola i vår kommun. Det var sex klasser som åkte till showen och fem som åkte hem...
En av lärarna som åkte med var lite orolig när vi stod och väntade på bussar/tåg för att åka tillbaka till vår skola igen, för hon såg inte till någon av sina elever.
- Äsch, ta det lugnt, det är svårt att ha koll på alla elever när vi är så här många, sa vi andra lite lättsinnigt. Eller kanske mycket lättsinnigt.
När jag satt på bussen och var nästan framme vid vår skola fick jag ett sms som lite diskret påpekade att vi hade glömt kvar elever. Jag trodde först att det var ett rått men hjärtligt skämt, men jag fick ytterligare ett sms som gjorde att jag förstod att det var sant. Och inte bara ett par elever, utan en hel klass.
Vi hade tagit lite lätt på ordningen i de andra klasserna och sagt att vi inte behövde pricka av dem inför hemresan, utan de fick ta sig hem på egen hand om de ville, och kunde åka med oss på gruppbiljetter om  det passade bättre.
Den kvarglömda klassen var betydligt mer ordningsam och alla elever stod snällt kvar i en samlad grupp och väntade på sin lärare i hallen utanför aulan. På sin lärare som inte plockade upp dem, utan hade åkt tillbaka till skolan i glatt samspråk med sina kollegor utan sina elever kan man tillägga.
När jag berättade för kollegan att hennes klass stod kvar vid den andra skolan blev hon så stressad att jag snabbt bestämde att jag skulle fixa lift till den skolan för att hämta eleverna och åka tillbaka med dem.
Till slut kom alla elever hem friska och oskadade.
.
När jag kom tillbaka för andra gången skulle vi ha ett ganska seriöst möte, men vi satt och skrattade så att vi inte kunde fokusera på något seriöst alls.
Jag har suttit och skrattat för mig själv hela tiden när jag har skrivit det här.
Så otroligt galet!
Tänk er själva en klass som snällt står och väntar på sin lärarae, och hon bara åker iväg!! Visst är det galet! Ni kan bara föreställa er kollegans förskräckta min när jag kom in i hennes arbetsrum och berättade att hennes klass stod kvar vid den andra skolan. Roligt nu, men kanske inte så roligt just då!
Eftersom allt slutade lyckligt kommer jag att skratta länge åt det här.

Kommentarer
Postat av: x

Jag brukar kalla det för att "supa bort", typ handkar-mössa eller tidskrift... har aldrig hört någon som "supit bort" en hel klass.... ;0))

2011-12-15 @ 19:38:58
Postat av: Lois

Säker på att ni inte gjorde det med flit? :)

En del klasser är ju rätt jobbiga menar jag.



Kram

2011-12-15 @ 21:03:17
Postat av: lillsyrran

Men vilken underbar liten klass som snällt står kvar o väntar! Det är väl vilda högstadiebarn vi pratar om? Men om jag vore förälder till något av barnen skulle jag kanske inte se det ur en komisk synvinkel ;-)

2011-12-15 @ 22:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback