Tvättstugedoft

Idag har jag tvättstugan. Jag tycker det är en trevlig sysselsättning, för det luktar så gott om nytvättad tvätt. Det allra bästa är om tvätten får hänga ute i friska luften och torka. Då luktar det så gott att det bräcker vilken parfymdoft som helst.
Ibland när jag passerar tvättstugor kan ett gammalt doftminne förpassa mig bakåt i tiden, hem till min mormor på Högbergsgatan, där det alltid luktade som en blandning av tobaksrök och nytvättad tvätt. Hon hade alltid renskurat så att det glänste och luktade Ajax överallt, men röklukten slog igenom allt det skarpa och parfymerade. Hos henne luktade det så gott, lite märkligt eftersom jag tycker att röklukt är så äcklig annars. 


Kommentarer
Postat av: Tompa

Jag kommer framför allt ihåg den fruktansvärda mangeln med ett marmorblock på flera ton och trärullar som lindade lakanen kring. Sen fick man stoppa in dem under marmorplattan när den var i ett visst läge, annars kunde hela skiten haverera.

Postat av: Vicktoria

Jag älskar sköljmedel.

Om jag någon gång ska börja knarka

så får det bli sköljmedel.

2010-09-06 @ 09:57:08
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback