Tallinn

Tallinn var en mycket vacker gammal stad. Jag hade föreställningen att det skulle vara billigt både att äta och handla där, men det var väldigt dyrt. Det var nästan dyrare än att gå ut och äta i Stockholm. På menyerna utanför restaurangerna var man tvungen att läsa exakt vad som ingick i priset, för på många ställen kostade tex grillad fläskfile ungefär vad dagens rätt brukar kosta, men då tillkom priset för potatis/ris/pasta/bröd/dryck mm. Kläder var svindyra.

Hotellet hade inte riktigt hunnit fixa det beställda rummet, så istället blev det en svit, som nästan var större än min lägenhet hemma. Med öppen spis!



Det var omöjligt att vara oberörd vid åsynen av Estoniamonumentet. Jag hade några vänner som försvann med båten, och jag hittade två av namnen på monumentet. Jag skickade dem en liten tanke.


Gammalt mötte nytt

 


Det fanns många statyer och minnesmonument. Inget klotter och inget skräp på gatorna eller i parkerna.

   
  
   

Klicka på de små bilderna om du vill se dem i ett större format



Maffigt torn med fantastisk utsikt från toppen

   
              



Nästan som i en saga...



På torget var det en glammig show. Ett tv-team var på plats och svepte över både scen och publik med sina kameror. På kvällen visades showen på tv, men jag missade att se om kameran svepte över min del av publikhavet. Men det är fullt möjligt att jag har haft mina sekunder av fame i estnisk tv...


På många ställen fanns små vattenhål där man kunde få tag på alkohol nästan dygnet runt, så man behövde inta vara orolig för att behöva nyktra till.



En port som gjord för att spika upp teser på, eller hur?

 

Det fanns en stor park med härliga strövområden



Med milsvid utsikt från ett högt berg kunde man se både stad och hav. Plötsligt dök ett fartyg upp långt, långt ute vid horisonten. Sååå häftigt! Man såg det knappt med ögonen, så jag fick zooma in så mycket det gick.




Allt har sin tid, och det var dags att åka hem igen. Det här lilla propellerplanet tog oss till Riga (Lettland) för vidare transport till Stockholm. Inte nog med att det var ett litet skakigt plan, det fanns dessutom en osäkerhetsfaktor med tanke på askmolnet från Island.
Men allt gick bra. Landningsställen höll, propellrarna satt kvar och inga fåglar flög in i motorerna.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Det ser otroligt vackert ut! Synd på priserna bara, jag trodde att det var billigt där jag med.

Postat av: annebelle

Fina bilder, roligt att se. Jag har aldrig varit där. Monumentet är väldigt stilrent och fint, det var sorgligt med Estonia. Tänk vad tiden går..1994...

2010-05-13 @ 15:10:38
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Dotter 3

Vilka fina bilder och vad mysigt det såg ut att vara! Kram yvve

2010-05-15 @ 19:06:24
Postat av: Anna-lena

Aha... det är Tallinn som Lund har tagit intryck av. I Lund får man nämligen betala extra för en klick vaniljvisp/grädde, om man vill ha det till rabarberpajen.

6 kr för gräddklicken till en väldigt dyr rabarberpaj. (I vanliga fall brukar den ingå. I alla fall där jag brukar fika...)

2010-05-17 @ 16:56:11
URL: http://mammselen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback