Pennmolekyler

Alla som känner mig vet om att jag har en passion för mappar och pennor. Man kan därför utan överdrift påstå att jag har gjort ett lyckat yrkesval.
När det gäller pennor blir det så att jag ofta får roliga, snygga eller ovanliga pennor från alla möjliga håll. Det kan vara reklam för olika företag, från turistattraktioner av olika slag eller helt enkelt roliga pennor som goda vänner har fått eller hittat och så får jag dem till min samling. Utöver det så smiter jag ofta in på Akademibokhandeln eller andra pennbutiker och köper onödigt dyra pennor.
När jag har köpt en ny, dyr penna vill jag gärna ha den med på jobbet några dagar för att känna hur den känns att skriva med. Pennor kan kännas väldigt olika ska ni veta. Och jag är löjligt rädd om mina pennor och lånar högst ogärna ut mina favoriter.

För ett par dagar sen gjorde jag något obetänksamt. Jag skulle precis köra igång en lektion som krävde en lite längre instruktion för att eleverna skulle förstå vad de skulle göra. Några elever hade kommit utan penna, men som tur var hade jag med mig några extra blyertspennor i en ask, så det löste vi snabbt. När jag precis hade startat min genomgång såg jag att en annan av eleverna satt helt overksam, så jag bad honom anteckna det jag gick igenom. Då visade det sig att han också saknade penna, och mina extrapennor i asken var slut. Jag hade då följande alternativ att välja mellan:
1. Låta honom sitta overksam medan jag hade min genomgång och sedan tvingas ha en enskild genomgång för honom
2. Avbryta min genomgång och hämta en penna i det närliggande förrådet
3. Låna ut min finpenna som satt i spiralbindningen i min kalender 

Jag tvekade en kort sekund och sedan lånade jag ut min finpenna och körde igång genomgången.
Efter en stund tittade jag till på eleven som lånat min penna och så insåg jag mitt misstag. Han hade inte skrivit ett enda ord i sin bok. Däremot låg min penna isärplockad i molekyler på bordet framför honom! Alla senare försök att åter få pennan i brukbart skick misslyckades. Pennan var död, bestialiskt styckad!

Varför tänkte jag mig inte för? Varför låna ut något som gick att montera isär till en elev med den bokstavskombinationen? Jag borde ha vetat! Han skulle ha haft en neutral blyertspenna som inte väckte något som helst intresse! Eller en krita! Eller ett stycke kol! Bara inte min finpenna!


Kommentarer
Postat av: Anna ..dansar in

Nääääe så galet det kan gå..jag är oxå besatt av pennor..men hejdar mig från inköp lite mer än du kanske..:) grr o morr på alla bokstäver som kommer i din väg..beware of them..med du det var en makalöst rolig historia..värt en penna kanske :)

Postat av: Ester

Hahaha! Stackars lilla pennan!

2010-05-19 @ 21:23:26
Postat av: frktjatlund

Vilken liten taskmört. Själv kör jag konsekven med billiga Bic.

2010-05-19 @ 22:53:26
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: lillsyrran

Men tänk om 25 år, när han är internationellt känd forskare och BBC frågar honom vad som låg bakom hans enormt lyckade yrkesval. Då svarar han, med en tår i ögat: "Jo, det var den fantastiska lärare jag hade som en gång lånade ut en penna till mig. När jag tog isär den föddes idén till min tekniska innovation som nu skapat världsfred, utrotat alla obotliga sjukdomar, stoppat miljöförstöringen och gjort alla människor lyckliga."

Så tittar han in i kameran med innerlig blick och säger:

"Tack Fia!!

2010-05-20 @ 06:51:04
Postat av: Anonym

Jag hade gjort precis samma sak.....

hejdå på några dagar sticker på semester kram Tingeling

2010-05-20 @ 07:17:56
Postat av: Tompa

Men han får inte låna kameran, antar jag?

2010-05-20 @ 21:14:54
URL: http://nikkodango.blogg.se/
Postat av: Fia

Fia: Man kan skratta åt det efteråt. Men jag sörjde min penna.

Ester: Ja, det var ett grymt slut för en ståtlig penna.

frktjatlund: Jag köper billiga Bic ibland. Men sedan tar min pennlängtan över och då måste jag bara ha en tjusig variant.

lillsyrran: Jag ser fram emot det ögonblicket!

Tingeling: Trevlig semester!

Tompa: Nej, absolut inte! Jag lånar knappt ut kameran till mina gena barn. Bara till skolans fotointresserade värsting :)

2010-05-21 @ 18:39:04
Postat av: Hanna

Jag lånar också ogärna ut mina pennor. De jag använder är samtliga speciella och bra. Skulle bli orealistiskt galen om någon styckmördade min penna på det sättet.

2010-05-22 @ 18:02:28
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback