Molluskångest

I morse regnade det lite lätt, och genast kastade sig sniglar, daggmaskar och snäckor ut på gårdsplanen och olika promenadstråk. Eller kastade fram sig är väl att ta i. Plötsligt kasar de sig fram och lämnar efter sig ett slemmigt spår.
Jag blir så otroligt stressad när jag ser dem glida fram så där långsamt. Tycker de själva att de skyndar sig? Kastar de ett oroligt öga bakåt för att se vem som snart är ifatt dem? Inser de att när som helst kommer en grovprofilerad 42:a och avslutar deras liv med ett oavsiktligt mördarkliv?
Jag får sån lust att lyfta upp alla små slemmiga, långsamma kryp och lyfta över dem i säkerhet till någon närbelägen gräsplätt, men jag inser att jag inte skulle hinna rädda så många som jag önskar, och dessutom skulle jag snart bli omhändertagen av vitklädda herrar och damer som skulle ge mig en lugnande spruta.  Dessutom kanske det inte alls är dit de är på väg så när jag väl har släppt ner dem måste de kasta sig ut på asfaltvägen igen för att komma dit de skulle. Sniglarna alltså, inte sjukvårdspersonalen.

Det som gör mig allra mest stressad är att samtidigt som de är så fruktansvärt långsamma skickar de upp sina små spröt och ser oerhört uppmärksamma ut. Betyder det att de mentalt är snabbare än de är rent fysiskt?

Ja, det här är frågor jag aldrig får svar på!

Kommentarer
Postat av: Ester

Intressant fråga. Och frustrerande på något sätt.

Som att de är fångar i sin egen kropp.

2010-05-14 @ 12:44:34
Postat av: Kesokompis

Min äldsta son (J) hade stora problem där vi bodde förut. Han var tvungen att passera mellan två dammar när han skulle extrajobba på Konsum. Mellan dammarna förflyttar sig om våren mängder med paddor. Många av dem blir mosade av bilar...

Så när han skulle till jobbet blev han fast med att flytta paddor fram och tillbaka. Ringde desperat en kväll och bad och hjälp för att inte komma försent.

Nej, vi ringde inga vitklädda personer. Sjukvårdspersonal som vi är tog vi saken i egna händer och flyttade ;)

2010-05-14 @ 12:54:44
Postat av: Doc

Tänk om sniglar är mångdubbelt smartare än människan. Oerhört frustrerande och begränsande med den kroppen.

Vad handlar det här med keso om? Tycker du bara att det är äckligt? :-)

Postat av: Värmelängtande Ninni

Hihi va rolig du är!!



Jag vill inte ta i dom äckliga slemmiga varelserna..RYS!



Ha en skön lördag.kramen

2010-05-15 @ 09:48:53
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Annelie

Förra sommaren körde jag i norrland och det var paddor på hela vägen! Det var omöjligt att väja för dem och jag drömmer mardrömmar om mos-ljudet än idag.

2010-05-16 @ 12:01:23
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: soffie

hoppas du haft en underbar helg å hua för alla sniglar å daggmaskar som dyker upp då det regnar

ha en goo kväll

2010-05-16 @ 20:58:18
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Jag flyttar på minst en snigel varje dag. En del är vackra, dock slemmiga, med fina färger på sitt hus.

2010-05-19 @ 08:06:33
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback