Överlevnadskit

Jag var funktionär på en övning med Svenska Sjöräddningssällskapet. En man och jag skulle agera äkta par, nödställda på en ö. Jag skulle ligga på stranden med fejkat benbrott och i förvirrat tillstånd. "Min make" skulle ligga och flyta i vattnet (iklädd räddningsdräkt) intill vår kapsejsade båt. 
Övningarna går till så att man blir avpytsad på den simulerade olycksplatsen någon timme innan övningen sätter igång med kursdeltagarna, så det blir ett uppdrag som tar många timmar. Speciellt om kursdeltagarna har svårt att organisera sitt sökande.
Det var lite halvruggigt väder, och vi blev placerade på en avsides ö, i en skyddad vik, så det skulle antagligen bli svårt att hitta oss. Jag förstod att det skulle ta tid, men jag kände mig trygg i förvissningen att min kamrat på ön var en riktig överlevnadsexpert. Hans gedigna kunskaper har inneburit att han var en av de första som blev kallade till Thailand som katastrofexpert efter tsunamin. Han har haft flera liknande uppdrag, så jag kände att jag kunde koppla av. Han berättade dessutom att han hade med sig sitt överlevnadskit, och efter en stund öppnade han paketet och visade mig vad det innehöll.

Jag röker inte, så jag kan inte följa hans rekommendationer fullt ut, men jag inser numera vikten av att alltid ha med sig en påse bilar. Absolut ovärderligt!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Ett mycket bra kit..



Blev ni räddade?? Ha en goo söndag, kramen

Postat av: Anna ..smyger in

Mmmm enda sättet att stoppa dem..är i munnen..helt omöjliga att vara utan..

2010-03-21 @ 20:29:55
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bilar ser livsviktigt ut!

2010-03-23 @ 15:31:47
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Kvällens andra felläsning: rubriken blev till överlevnadsskit.

2010-03-23 @ 22:09:48
URL: http://frktjatlund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback