Dramaten

Det var en upplevelse att se de fantastiska skådespelarna på Dramaten. Absolut bäst av alla var Jan Malmsjö. Han hade inga överdrivna gester eller tonfall, utan när han spelade kändes det som om man råkade vara smygfluktare hem till en människa som satt och småpratade med en annan i största allmänhet. Han betedde sig som om han verkligen bodde där på scenen, och han förde ett samtal med en ung tjej som han skulle anställa. Några av skådisarna var väldigt skickliga, men det var alldeles uppenbart att de agerade inför publiken. Jan Malmsjö var så rasande skicklig att det kändes som att han inte spelade en roll, utan han var den här mannen som hade bekymmer med sin tablettmissbrukande fru. Själv drack han för mycket alkohol. Det roligaste han sa var:
- Jag måste anställa någon som hjälper till med städning, matlagning och vård av min fru. Allt det tar så mycket tid från mitt supande. Jag vill ha tid att supa.
En del skådespelare är ju så skickliga att det känns som om de hittar på sina repliker just när de sitter där. Det känns inte som att de upprepar något de har lärt sig utantill. I övrigt så skrattade skådisarna, grät, skällde, skrek, förolämpade varandra, spottade, hade ångest, grälade och försonades. Bitvis var det vardagsrealism á la Norén. (Nu försöker jag låta som en kulturexpert. Fast jag har aldrig sett en Norén-pjäs på teater i hela mitt liv. Jag har möjligen sett något inslag på TV)

Och så lite av den traditionella name droppingen: Ända tills minuterna innan pjäsen skulle börja var platserna bredvid oss tomma. I sista minuten baxade sig en man och en kvinna in och satte sig på de platserna. Och då visade det sig att det var Reine Brynolfsson med sin fru/flickvän/väninna/syster/kvinnligt sällskap som skulle koppla av med lite teater. Och så lite inside information. Reine var sur och butter, men flickvännen/frun.... var oerhört vänlig och trevlig och log så rart när hon tackade för att vi släppte fram dem till deras platser. Hade han divalater månntro?


Kommentarer
Postat av: SOFFIE

va roligt att gå på teater,

ha en härlig ny vecka


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback