Stor prövning

Ni som brukar besöka mig vet att jag flyttade till Hammarby sjöstad i höstas. Jag berättade aldrig var jag bodde tidigare, men det var på en betydligt mindre ort inte alltför långt från Stockholm. Det liv man lever i en småstad har både för- och nackdelar. En typ av fördel kan vara att om man står i affären och upptäcker att man har glömt plånboken skriver de bara en lapp och säger att man få betala nästa gång istället, eller att de har lagt undan en speciell vara som de vet att man tycker om, utan att man har bett om det.
En nackdel kan vara att det pratas och skvallras en hel del om det som händer i stan.

När mitt liv förändrades så drastiskt i somras tyckte jag att det var skönt att få lite distans till allt, så det var befriande att flytta till ett nytt ställe.

I tisdags var jag på en föreläsning på kvällen efter jobbet. Föreläsningen var inspirerande och intressant och gav massor av idéer, men jag blev dränerad på energi av ett annat skäl. Av en slump var 50 av föreläsningens 80 platser inköpta av lärarkollegor från min gamla hemstad, så det blev ju självklart ett kärt återseende med de flesta. Men ett par gamla kollegor kom och snokade och spekulerade så att jag blev tvungen att markera och säga stopp. Har de inget bättre för sig än att rota i andra människors liv? Tragiskt!


Kommentarer
Postat av: Erik

Tissligt sa Bill, tassligt sa Bull! Usch säger jag. Måste folk vara så där? Småorter har nog över lag fler av de där tisseltasslarna. Bra att du stampade i golvet Fia!

Postat av: Anonym

Bara att stå på "ingen mins en fegis" pårom bara.

Eller: Jaha och bilen går bra :)) (det brukar jag säga)

2010-01-22 @ 06:18:19
Postat av: Ester

Missriktad omtanke, tänker jag som naivt nog tänker gott om folk in i det bittra sista. Och eftersom jag inte har något bättre för mig än att rota i andra människors liv, så undrar jag så klart vilka de är?

;-)

2010-01-22 @ 16:36:17
Postat av: Fia

Erik: Det finns mycket värme och omtanke och trygghet i en småstad, men nackdelen är allt skvaller.

Anonym: Ja, man får nog köra en avledande manöver på det viset.

Ester: Många är omtänksamma och visar medkänsla och värme, men det här var pinsamt snyltande och spekulerande och försök till analys av mitt äktenskap. Det var inte ok. Man känner tydligt skillnad när en vän ställer frågor av omtanke, och när någon som inte har den nära relationen ställer frågor av sensationslysten karaktär. Jag ska berätta för dig vem som var värst. Jag tror att du känner till personen.

2010-01-22 @ 19:29:37
Postat av: Anna ..dansar in

Alltså om det är något jag inte tål så är det just sådant...skämmes på dem..så det så..du har all rätt i världen att markera Fia..så det så ..huvudet högt bara..näsan i vädret..du är bäst..

2010-01-22 @ 19:59:06
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ingrid ♥

Synd att folk är så....men men inget man kan göra åt mer än att säga ifrån.

kram Ingrid

2010-01-22 @ 20:14:02
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Ester

Ja, det finns nog faktiskt folk som snokar för sin egen skull.

Tack och lov är jag skonad än så länge. Bra att du stod på dig. Ibland kan jag själv känna att man blir så överrumplad av folk att det först är efteråt som den rätta kontringen kommer.

2010-01-22 @ 21:31:43
Postat av: Ninna

Bra att du markerade. Kanske händer det inte tillräckligt i deras egna liv...

2010-01-22 @ 23:01:16
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Smaklöst. Irriterande. Tröttsamt.

Ge dem svar på tal brukar funka för mig. Antingen säga ; sköt dig själv och skit i mig. Eller berätta den riktiga sanningen. Båda sätten brukar göra så att folk kniper käft.

2010-01-23 @ 15:13:37
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback