Intensivt!

Igår hade två av mina kollegor och jag fått vikarier för att kunna sitta och rätta alla nationella prov i matte. Vi rättar gemensamt för att det inte ska finnas någon risk att vi ska bli ifrågasatta, eller att någon ska kunna påstå att vi favoriserar våra egna elever.
Vi hade bestämt att vi skulle sitta hemma hos mig och rätta, så vi laddade upp med te, bullar och nyvässade pennor. Vi satt hela dagen, från halv nio till nästan exakt klockan fem, och vi unnade oss knappt någon paus. Vi fikade och jobbade samtidigt för att hinna rätta alla prov. Det enda vi tog paus för var en halvtimmes lunch, då vi åt en god kycklingrätt som jag fick receptet till för några dagar sen.
Jag hade en tid att passa klockan sex, så när klockan närmade sig fem blev vi nästan glada när den sista eleven hade lämnat in ett blankt prov!

För säkerhets skull kan ni få receptet på den goda kycklingrätten:

Kyckling och paprika under currytäcke (4port)
3dl fullkornsris
1 grön paprika
1 röd paprika
4 kycklingfiléer
½ tsk salt
200 g naturell färskost light (max 16%)
2 dl vatten
1 påse (40 g) curry kryddmix

TILLBEHÖR
sallad, bröd

1. Koka riset i lättsaltat vatten enligt förpackningens anvisning

2. Skölj, kärna ur och strimla paprikan. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form.
    Strö över saltet och den strimlade paprikan.

3. Blanda färskosten med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet och kryddmixen.

4. Häll såsen över kyckling och paprika.

5. Tillaga mitt i ugnen i 225 grader, 30 min
    Kontrollera att kycklingen är genomstekt, dvs att köttsaften är klar utan rosa inslag.

6. Servera kycklingen med ris, sallad och bröd.

Jättegott! 

Kommentarer
Postat av: Annelie

Receptet lät gott, men jag kör fettdieten (det funkar!), så här blir det bara grädde till allt :-)

Postat av: Anna-lena

Jag har köpt ingredienserna. Ska bjuda son+flickvän till middag. Återkommer med resultat och betyg...

2010-05-01 @ 13:58:18
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: Ester

Får ni vikarie för att rätta nationella?

Jag dööööör av avund!

2010-05-01 @ 16:33:24
Postat av: Anna-Lena igen

Nu så....

Det blev bra och uppskattat. Dock lite för "kompakt" sås (enligt min åsikt).... jag blandade i lie mjölk för att få den mera rinnig och flytande.

Tack för tipset.

2010-05-01 @ 21:59:48
Postat av: Fia

Annelie: Låter inte precis som en plågsam diet :)

Anna-Lena: Kul att du gillade receptet! Jag tror också att det kan vara bra att späda ut det lite.

Ester: Javisst! Och de som har sv-provet fick två dagar...

2010-05-02 @ 19:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback